کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گجت‌های پوشیدنی جای دستگاه‌های فشارخون قدیمی را می‌گیرند؟

سايت خبری ايتنا , 8 فروردين 1400 ساعت 22:05

ایتنا - علیرغم همه پیش‌بینی‌ها و امیدواری‌ها، هنوز فشار سنج‌های قدیمی خود را دور نیندازید. ولی آگاه باشید که از دیدن دستگاه‌های نوآورانه و گجت‌های پوشیدنی بیشتر در آینده‌ای نه چندان دور تعجب نخواهیم کرد. 



تخمین زده می‌شود که از هر چهار مرد و از هر پنج زن یک نفر در سراسر جهان مبتلا به فشارخون بالا باشد. این عارضه می‌تواند افراد را در معرض خطر بیشتری از حمله قلبی و سکته مغزی قرار دهد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Techradar، از علائم فشار خون بالا می‌توان از سردرد و تغییر بینایی نام برد. اما بسیاری از افراد هم هستند که هیچ علائمی ندارند. این بدین معنی است که تشخیص و درمان اغلب دیر انجام می‌شود. به همین دلیل بسیار مهم است که فشار خون افراد به طور منظم اندازه‌گیری شود - به ویژه افرادی که در معرض خطر هستند.
 
روش استاندارد برای تشخیص فشار خون بالا استفاده از دستگاه فشار سنج است. فشارسنح در واقع یک بازوبند است که به یک دستگاه کوچک با صفحه نمایش متصل است. این بازوبند روی بازوی شما پیچیده می‌شود و برای محدود کردن جریان خون روی بازو محکم می‌شود. این بازوبند امکان می‌دهد تا سنسورهای فشار داخل بدن قدرت فشار خون بر عروق را هنگامی که به اطراف بدن پمپاژ می شود اندازه گیری کنند.
 
این روش نسبتاً آسان و دقیق است، پس چرا ما به راه حل‌های جدیدی نیاز داریم؟
 
 



مشکلات اندازه‌گیری فشارخون
متخصصان و پزشکان به افراد مبتلا به فشار خون توصیه می‌کنند فشار خون خود را دو بار در روز اندازه گیری کنند. اما یک نظرسنجی در سال 2020 از شرکت حسگر پوشیدنی والنسل نشان داد که 31 درصد بزرگسالان مبتلا به فشار خون در ایالات متحده فشار خون خود را فقط یک بار در ماه اندازه‌گیری می‌کنند، 31 درصد دیگر اعتراف کردند که فشار خون خود را یک بار در سال اندازه گیری می‌کنند.
شاید این اهمال و کم‌کاری به این دلیل باشد که بیماران فراموش می‌کنند فشار خون را اندازه‌گیری کنند و یا تجهیزات مورد نیاز را در دست ندارند.
 
دکتر جوردانا کوهن، استادیار پزشکی و اپیدمیولوژی دانشگاه پنسیلوانیا که متخصص تحقیقات فشار خون است، می‌گوید: "ما اغلب وقت و توانایی قرائت دقیق و مکرر فشار خون را نداریم."
 
به عنوان مثال ، اگر بیمار داروی جدیدی را شروع کند، لازم است چندین بار در روزفشارخون خود را اندازه‌گیری کند تا نحوه واکنش آنها را ارزیابی کند - اما این اغلب ممکن نیست.
 
 به همین دلیل است که شرکت‌های فناوری پوشیدنی در حال توسعه روش‌هایی هستند که می‌تواند به راحتی با استفاده از یک ابزار ردیاب تناسب اندام بر روی مچ دست شما، فشارخون شما را نیز در طول روز اندازه‌گیری کند. ساده‌تر، استرس کمتر و بدون بازوبند!
 
برخی از این گجت‌ها و ابزارها به روش‌هایی ساخته شده‌اند که نظارت بر فشار خون بدون دکمه‌ را به گزینه‌ای مناسب برای سهولت همه اقشار در خانه تبدیل می‌کند.
بیشتر این گجت‌ها از سنسور( PPG)  فوتوپلتایزوگرافی استفاده می‌کنند که می توانید در زیر Apple Watch یا Fitbit Versa که معمولاً برای ردیابی ضربان قلب استفاده می‌شود، پیدا کنید. البته گاهی هم از روش خوانش نوری از رگ‌های افراد استفاده می‌شود.
 

 
اگر در آمازون جستجو کنید، تعدادی گجت و ابزار مناسب پوشیدنی و تناسب اندام پیدا خواهید کرد که ادعا می‌کنند می‌توانند از یک سنسور PPG برای سنجیدن فشار خون شما استفاده کنند. البته باید اذعان کرد که بسیاری از این دستگاه‌ها درواقع فقط تخمین می‌زنند و دقیق نیستند و دستگاه‌های مجاز پزشکی نیستند، بلکه گجت‌های پوشیدنی‌های با هدف ایجاد یک سبک زندگی سالم برای شما طراحی شده‌اند.
 
اما یک نمونه قابل توجه از نمونه‌های خوب این فناوری، Samsung Health Monitor است. اکنون این امکان را برای شما فراهم می کند تا از سنسور PPG موجود در Samsung Galaxy Watch 3 یا Galaxy Watch Active خود برای اندازه گیری فشار خون استفاده کنید.
 
ویژگی این دستگاه این است که شما تصمیم می گیرید چه زمانی فشار خون خود را اندازه بگیرید – درواقع سنجش فشار خون، مثل سنجش ضربان قلب، به طول خودکار اتفاق نمی‌افتد.
 
شایعات زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه برندهای دیگری از جمله Fitbit و Apple ممکن است به زودی ویژگی‌های مشابهی را در گجت‌های پوشیدنی خود ارائه دهند. در سال 2020 اپل حق ثبت اختراعی را ثبت کرد که نحوه اندازه‌گیری فشار خون را با استفاده از سنسورهای فشار در مچ بند یک پوشیدنی انجام می‌دهد.
 
 


پیش‌بینی‌ها از تاثیر گجت‌ها بر آینده دستگاه‌های فشار خون 
آیا این فناوری‌های پوشیدنی می‌توانند نظارت بر فشار خون مبتنی بر کاف را به عهده بگیرند؟ کارشناسان هم امیدوارند و هم محتاط. دکتر جانجوا می‌گوید: "این مچ‌بندهای هوشمند آغاز مدرنیزاسیون فناوری‌های قدیمی هستند."
 
اما علیرغم همه پیش‌بینی‌ها و امیدواری‌ها، هنوز فشار سنج‌های قدیمی خود را دور نیندازید. ولی آگاه باشید که از دیدن دستگاه‌های نوآورانه و گجت‌های پوشیدنی بیشتر در آینده‌ای نه چندان دور تعجب نخواهیم کرد. 
 


کد مطلب: 64539

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/64539/گجت-های-پوشیدنی-جای-دستگاه-های-فشارخون-قدیمی-می-گیرند

ايتنا
  https://www.itna.ir