کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با جینگ‌پد A1؛ اولین تبلت با سیستم عامل لینوکس آشنا شوید

سايت خبری ايتنا , 29 اسفند 1399 ساعت 23:10

ایتنا - یک استارتاپ چینی ناگهان ظاهر شد و قابلیت استفاده از یک سیستم عامل لینوکس را عرضه کرد که تا حدود زیادی تجربه کاربری استفاده از iPadOS را به ارمغان می‌آورد.


در چند سال گذشته علاقه چشمگیری به اسمارتفونهای سازگار با منبع‌باز ابراز شده بود که مجهز به سیستمهای عامل لینوکس «واقعی» شده باشند. در ژانویه گذشته، یک استارتاپ چینی ناگهان ظاهر شد و قابلیت استفاده از یک سیستم عامل لینوکس را عرضه کرد که تا حدود زیادی تجربه کاربری استفاده از iPadOS را به ارمغان می‌آورد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، همین شرکت اکنون یک محصول واقعا شبیه آیپد به نام JingPad A1 عرضه کرده است که مدعیست نخستین تبلت لینوکسی سطح مصرف‌کننده در جهان است. این شاید ادعای جسورانه‌ای باشد ولی در واقع بستگی به این دارد که شما چه تعریفی از «لینوکس» و «تبلت» داشته باشید. خود اندروید از کرنل لینوکس استفاده می‌کند و اوبونتو تاچ، که حداقل یک تبلت تجاری داشته است، مانند ترکیبی از ورژن ویژه اندروید و کانونیکال از اوبونتو لینوکس است. با این حال، سال‌ها پیش از اینها، نوکیا N800  و N810  را به عنوان «تبلت‌های اینترنتی» که از یک پشته لینوکس دسکتاپ عمدتا نرمال استفاده می‌کنند عرضه کرد، اگرچه آنها، حداقل از نظر سایز، بیشتر شبیه کامپیوترهای جیبی بودند.

 


اگر جینگ‌پد A1 وارد بازار شود می‌تواند به تعبیری چنین ادعایی داشته باشد چرا که به JingOS به صورت از پیش نصب شده مجهز است. مشخص شده است که این سیستم عامل بسیار به لینوکس بر روی دسکتاپ به صورتی که در حال حاضر می‌توانید دریافت کنید نزدیک است، فقط با این تفاوت که یک تجربه کاربری جدید بر روی آن ایجاد شده که برای رسیدن به ظاهر و حسی مانند iPadOS بسیار سازگار با تاچ طراحی شده است. با این حال، حتی این هم مبتنی بر نرم‌افزار لینوکس منبع باز است، به ویژه KDE Plasma، که یکی از دو محیط دسکتاپ پرطرفدار برای لینوکس است.
 
اطلاعات چندانی درباره سخت‌افزار این دستگاه در دسترس نیست، هرچند که وبسایت TuxPhones این اطلاعات را درباره آن یافته است: JingPad A1 از یک پردازنده Unisoc Tiger ARM هشت‌هسته‌ای با 6GB رم و حافظه 128GB استفاده می‌کند. یک نمایشگر 2K یازده اینچی، یک باتری 8,000 mAh، یک دوربین 16MP، یک دوربین سلفی 8MP برای آن در نظر گرفته شده است.
 
 


کد مطلب: 64483

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/64483/جینگ-پد-a1-اولین-تبلت-سیستم-عامل-لینوکس-آشنا-شوید

ايتنا
  https://www.itna.ir