۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۵

رویکرد کشورهای مختلف در برابر ارزهای دیجیتالی

ایتنا - دلایل متعددی برای علاقه روزافزون سرمایه گذاران به ارزهای دیجیتالی وجود دارد که بدون شک بازدهی عجیب آنها اصلی ترین بوده است.
رویکرد کشورهای مختلف در برابر ارزهای دیجیتالی

تب ارزهای دیجیتالی نه تنها در ایران که در سراسر جهان بالا گرفته است و اکنون سیاست گذاران بیش از هر زمان دیگری با این پرسش مواجهند که در مواجهه با ارزهای دیجیتالی باید چه سیاستی را اتخاذ کرد؟ تجربه کشورها نشان می‌دهد ممنوع اعلام شدن فعالیت ارزهای دیجیتالی به هیچ وجه راه مناسبی برای حل مساله ارزهای دیجیتالی نخواهد بود.

به گزارش ایتنا از ایسنا، دلایل متعددی برای علاقه روزافزون سرمایه گذاران به ارزهای دیجیتالی وجود دارد که بدون شک بازدهی عجیب آنها اصلی‌ترین بوده است. بیت‌کوین درست یک سال قبل ۵۳۰۰ دلار قیمت داشت اما این رقم امسال تا ۵۶ هزار دلار هم رسید! ارز کاردانو نمونه دیگری است که طی یک سال اخیر بیش از ۲۰ برابر افزایش قیمت داشته است. اما ارزهای دیجیتالی به جز بازدهی خوب مزایای زیاد دیگری هم دارند که آنها را محبوب ساخته است:

۱- سهولت تراکنش‌ها
هنگامی که می خواهید یک تراکنش بانکی انجام دهید ترجیح می‌دهید آن را با اینتربانک انجام دهید یا حضوری به شعبه بروید؟ ارزهای دیجیتالی بر بستری پرسرعت قادرند تراکنش های زیادی را انجام دهند و به همین دلیل هم محبوبیت بالایی دارند.

۲- کارمزد بسیار کم
در مقایسه با هزینه انتقال وجه توسط شبکه بانکی، تراکنش ارزهای دیجیتالی به ویژه در پرداخت‌های فرامرزی بسیار کمتر است. 

۳- حذف واسطه
در نقل و انتقال ارزهای دیجیتالی تنها فرستنده و دریافت کننده وجود دارد. با این حال این امکان وجود دارد که تراکنش ها بر بستر بازار معاملاتی در یک نهاد واسط (نظیر صرافی‌های دیجیتالی) صورت گیرد. 

معایب ارزهای دیجیتالی

۱- سخت بودن ردیابی
مهم ترین استدلال مخالفان ارزهای دیجیتالی این است که بستر بلاک چین امکان گمنام باقی ماندن معامله گران را فراهم می کند و این یعنی یک فضای ایده‌آل برای ارتکاب جرایم مالی و تراکنش های غیرقانونی. با این حال نباید فراموش کرد راهکارهایی برای به حداقل رساندن این مشکل وجود دارد و حتی همین حالا هم بسیاری از صرافی‌ها از مشتریان خود اطلاعات هویتی، بانکی و همچنین تعهد عدم ارتکاب جرایم مالی را اخذ می کنند. در صورت ارتکاب جرم هم حساب فرد مسدود و وجوه آن مصادره می شود. 

۲- فراموشی رمز عبور یعنی از دست رفتن سرمایه!
با توجه به اینکه تراکنش‌های ارزهای دیجیتالی بر بستر بلاک چین انجام می‌شود، بازیابی رمز عبور کیف پول در صورت فراموش کردن آنها شدنی نیست و تاکنون افراد زیادی به دلیل این مساله سرمایه خود را از دست داده اند. 

۳- مصرف بالای برق
شماری از منتقدان از جمله بیل گیتس به این نکته اشاره دارند که فرآیند استخراج ارزهای دیجیتالی بسیار انرژی بر بوده و این مساله از نظر محیط زیستی زیان بار است.

رویکرد کشورها در برابر ارزهای دیجیتالی
آرژانتین:
طبق قانون این کشور تنها ارز معتبر ارزی است که توسط بانک مرکزی صادر شود. معامله بیت‌کوین قانونی نیست اما تاکنون قانونی هم تصویب نشده است که آن را غیرقانونی اعلام کند. 

بولیوی:
بانک مرکزی این کشور معامله ارزهای دیجیتالی را ممنوع اعلام کرده است.

برزیل:
دستورالعمل ۳۱.۳۷۹ بانک مرکزی اعلام کرد هیچ ارز دیجیتالی مورد تایید این نهاد نیست و کلیه تبعات و ریسک های ناشی از معامله رمزارزها بر عهده معامله گران خواهد بود. 

کانادا: 
معامله ارزهای دیجیتالی در این کشور قانونی است. بانک مرکزی کانادا یکی از پیشروترین بانک ها در پیشبرد پروژه ارز دیجیتالی ملی محسوب می‌شود. سود حاصل از معامله ارزهای دیجیتالی مشمول قانون مالیات بر درآمد می شود. نخستین صندوق بورسی ETFمبتنی بر ارزهای دیجیتالی دنیا اخیرا در بورس کانادا شروع به کار کرده است. 

اتحادیه اروپا: 
معامله ارزهای دیجیتالی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا غیرقانونی نیست اما هنوز کمیسیون اروپا قانون گذاری خود در خصوص مبادلات ارزهای دیجیتالی را ابلاغ و نهایی نکرده است. 

استونی:
در این کشور ارزهای دیجیتالی به رسمیت شناخته شده‌اند اما هشدار نسبت به ضرورت رعایت نکات ایمنی هم صادر شده است. 

آلمان:
طبق بیانیه وزارت دارایی این کشور معامله ارزهای دیجیتالی مجاز شناخته شده است. تبدیل ارزهای دیجیتالی به ارزهای رسمی ( مثلا بیت‌کوین به یورو) یا بالعکس مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود. 

مجارستان:
بانک مرکزی مجارستان در دسامبر ۲۰۱۶ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد از مشتریانی که در تراکنش های ارزی دیجیتالی دچار زیان شوند حمایت به عمل نخواهد آورد. 

اسلواکی:
در این کشور مبادله ارزهای دیجیتالی مجاز و درآمد حاصل از آن مشمول مالیات است. 

اسپانیا:
طبق بیانیه فوریه ۲۰۱۸ کمیسیون اوراق بهادار اسپانیا، مبادله ارزهای دیجیتالی نه مجاز است و نه به رسمیت شناخته می شود. 

انگلیس:
در این کشور همانند فرانسه و بسیاری از کشورهای دیگر فعلا قانون گذاری خاصی صورت نگرفته است اما بانک مرکزی انگلیس اعلام کرده که این کار در حال طی مراحل اولیه است. 

گرجستان:
بانک ملی این کشور ارزهای دیجیتالی را خارج از حوزه صلاحیت قانون گذاری اعلام کرده است.

سوییس:
یکی از بازترین کشورها برای فعالیت در عرصه ارزهای دیجیتالی تا جایی که کانتون ( تقسیمات کشوری سوییس کانتون نامیده می‌شود) تسوگ خود را قطب ارزهای دیجیتالی و فناوری های مالی عنوان کرده است. در برخی از نقاط این کشور می‌توان خدمات و کالا را با استفاده از ارزهای دیجیتالی دریافت کرد. 

عراق:
طبق دستورالعمل بانک مرکزی این کشور، معامله ارزهای دیجیتالی ممنوع و معامله گران مشمول مجازات خواهند بود. 

اسراییل:
در این رژیم طبق قانون ۵۷۷۶-۲۰۱۶ برای فعالیت در عرصه ارزهای دیجیتالی باید از نهاد ناظر خدمات مالی این کشور مجوز اخذ شود.

هند:
یکی دیگر از کشورهایی است که معامله ارزهای دیجیتالی در آن ممنوع اعلام شده است.  

آیا تجربه ممنوعیت ارزهای دیجیتالی موفق بوده است؟
نگاهی به تجربه کشورهایی که ارزهای دیجیتالی در آن ممنوع اعلام شده است پاسخ این سوال را چنین مشخص می کند: قطعا خیر! برای نمونه وقتی نیجریه مبادله بیت‌کوین را ممنوع اعلام کرد نه تنها از اشتیاق معامله گران این کشور برای خرید ارزهای دیجیتالی کم نشد بلکه یک بازار سیاه باعث شد تا قیمت ها سر به فلک بکشد و در نبود حفاظ قانونی از خریداران، میزان کلاهبرداری‌ها از مشتریان به میزان بسیار بالایی برسد. به گفته کوین دسک، در روز بیست و چهارم فوریه قیمت بیت‌کوین در بازار سیاه این کشور به ۶۸ هزار دلار رسید که ۲۴ درصد بیشتر از قیمت جهانی این ارز بود!

چه باید کرد؟
بی شک ارزهای دیجیتالی دارای معایب زیادی هستند اما فرصت‌های آنها پیش روی اقتصاد بیش از آن است که بتوان آنها را نادیده گرفت. کشورهایی نظیر سوییس و کانادا به عنوان موفق ترین نمونه ها در عرصه ارزهای دیجیتالی نشان داده است که راه درست بهره گیری از ظرفیت آنها ایجاد زیرساخت های لازم برای مبادله ارزها در یک بستر نظارت پذیر و قانونی است. همچنین در شماری از کشورها از فعالیت معامله گران مالیات اخذ می شود که راه خوبی برای درآمدزایی دولت است. از آنجایی که امکان انجام معاملات از طریق نهادهای واسطه نظیر صرافی های ارزی با اخذ تعهدات لازم و اطلاعات بانکی و هویتی نیز میسر شده است، فراهم کردن بستر قانونی علاوه بر ایجاد امکان نظارت نهادهای قانوین می تواند جلوی ایجاد بازارهای سیاه را هم بگیرد. همچنین الزام اخذ مجوز و طی دوره های آموزشی می تواند زیان معامله گران را کاهش دهد. 
کد مطلب: 64328
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام