۰
plusresetminus
چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۰
ناسا تایید کرد

میکروارگانیسم‌های زمینی در مریخ وجود دارند

ایتنا- ناسا به تازگی اعلام کرده است که احتمال این که انسان‌ها مریخ و سایر سیاره هایی که در آینده قصد مطالعه آن را دارند، با میکروارگانیسم‌های زمینی آلوده کنند بسیار زیاد است.
میکروارگانیسم‌های زمینی در مریخ وجود دارند
ناسا به تازگی اعلام کرده است که احتمال این که انسان‌ها مریخ و سایر سیاره هایی که در آینده قصد مطالعه آن را دارند، با میکروارگانیسم‌های زمینی آلوده کنند بسیار زیاد است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، محققان ناسا و مرکز هوافضای آلمان در طی روند آزمایشی تحت عنوان MARSBOx در سال 2019، شماری از قارچ‌ها ومیکروارگانیستم‌های باکتریایی را به استراتوسفر فرستادند. شرایط استراتوسفر که دومین لایه بزرگ جو زمین بوده و بالا‌تر از لایه اوزون واقع شده است، شباهت زیادی به مریخ دارد و مکانی عادی برای ارسال نمونه‌ها به منظور تشخیص چگونگی دوام آنها در مریخ است.
 
هم اکنون دانشمندان مقاله‌‌ای را در رابطه با یافته این تحقیقات به چاپ رسانده و در آن نحوه زنده ماندن هاگ کپک سیاه در این لایه را به تفصیل شرح داده‌اند. میکروارگانیسم‌ها تنها مدت کوتاهی در سطح مریخ دوام می‌آورند اما محققان دریافتند که هاگ‌ها پس از بازگشت به زمین می‌توانند احیا شوند.
 
 
 
این تیم تحقیقاتی هاگ‌های قارچی و سلول‌های باکتریایی ویژه‌‌ای را درون محفظه‌های آلومینیومی قرار دادند. در داخل محفظه دو لایه نمونه وجود داشت و لایه زیرین در برابر تشعشعات محافظت می‌شد تا ناسا بتواند اثرات تابش را از سایر شرایط محیطی جدا کند. در نهایت ناسا با استفاده از یک بالون محفظه را به استراتوسفر منتقل کرد و نمونه‌ها در آنجا تحت شرایط مریخی و با تابش‌های ماورا نبفشی که قدرت آنها بیش از هزار برابر بیشتر از میزان آفتاب سوختگی است، قرار گرفتند.
 
کاتارینا سیمز به عنوان یکی از اعضای تیم مرکز هوافضای آلمان در این رابطه اظهار داشت که:«با مأموریت‌های طولانی مدت انسانی به مریخ، باید بدانیم که چگونه میکروارگانیسم‌های مرتبط با انسان در سیاره سرخ زنده می‌مانند زیرا برخی ممکن است خطر سلامتی برای فضانوردان باشد. بعلاوه ، برخی از میکروب‌ها برای اکتشافات فضایی بسیار ارزشمند هستند.»
 
سال گذشته ناسا سیاست‌های خود را به منظور افزایش تعهد در رابطه با جلوگیری از شیوع آلودگی انسانی به ماه و مریخ به روز کرد. این آژانس با انجام این کار می‌خواهد اطمینان حاصل کند که ارگانیسم‌ها یا سایر آلودگی‌ها را از زمین به جهان‌های دیگر انتقال داده نمی شوند زیرا این امر می‌تواند جستجو برای حیات فرازمینی را به خطر بیندازد.
 
علاوه بر این حمل ناخواسته این ارگانیسم‌ها از سیارات دیگر به زمین نیز می‌تواند بسیار مخرب باشد. سیمز در این رابطه توضیح داده است که آزمایش هایی نظیر ماموریت MARSBOx از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیر با کمک آن می‌توانیم تمامی پیامدهای‌های سفر‌های فضایی روی زندگی میکروبی را مطالعه کرده و روش استفاده از این دانش در اکتشافات فضایی را بیابیم.
کد مطلب: 64252
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام