۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۱

دانلود رایگان کتاب‌ها غیرقانونی و سرقت است

ایتنا - باید در این حوزه اطلاع‌رسانی شود و با افرادی که به صورت غیرقانونی فایل‌ها را منتشر می‌کنند، برخورد قانونی شود.
دانلود رایگان کتاب‌ها غیرقانونی و سرقت است

فراگیری اینترنت از یک سو و مشکلات پیش آمده در یک سال اخیر از سوی دیگر موجب شده بیش از گذشته به کتاب‌های الکترونیک و صوتی توجه شود، اما تعداد زیادی از این آثار به صورت غیرقانونی در فضای مجازی بارگذاری شده‌ و دانلود می‌شود.

به گزارش ایرناپلاس، کتاب خواندن یکی از سرگرمی‌های فرهنگی شناخته شده در زمان همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ است. لازم نیست زیاد به گذشته برگردیم، فقط چند سالی است که امکان دسترسی به کتاب الکترونیک و صوتی مهیا شده؛  امکانی که در شرایط شیوع بیماری، دسترسی به کتاب را ساده‌تر کرده‌ است. افراد بدون نیاز به خروج از خانه یا ارتباط با افراد دیگر و با صرف هزینه کم‌تر می‌توانند کتاب صوتی و الکترونیک تهیه کنند.

افزایش توجه به به کتاب الکترونیک
تعداد زیادی از ناشران اقدام به تولید فایل الکترونیک کتاب‌هایشان کرده‌اند، برخی فایل صوتی از کتاب‌ها تولید می‌کنند یا برای تولید این فایل‌ها با شرکت‌های فعال در این حوزه همکاری می‌کنند.

مردم نمی‌دانند دانلود غیرقانونی کتاب، سرقت است
ایران هنوز به کنوانسیون برن نپیوسته است، اما از سال ۴۸ ‌قانون حمایت حقوق مؤلفان،  مصنفان و هنرمندان تصویب شده ‌و همه ملزم به رعایت آن هستند. این در حالی است که فایل بسیاری از کتاب‌ها در فرمت‌های PDF و MP۳ در فضای مجازی منتشر می‌شود.
شریفی مدیر فروشگاه اینترنتی کتابراه با تاکید بر اینکه به مقتضای سال‌ها فعالیت در حوزه فروش کتاب الکترونیک و صوتی، شناخت خوبی از مخاطبان به‌دست آورده‌ است، گفت: تا حد زیادی مردم اطلاع ندارند که دانلود رایگان کتاب‌ها سرقت فرهنگی و کار غیرقانونی است. مردم نمی‌دانند که این اقدامات چه تاثیری بر صنعت نشر دارد.

او ادامه داد: مشکل در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است، مردم باید آگاه شوند تا شیوه غیرقانونی دسترسی، چه آسیبی بر زنجیره نشر از مولف، مترجم، ناشر، تولیدکننده فایل‌های الکترونیک، صوتی و... می‌زند و حقوق این افراد نادیده گرفته می‌شود. این روند به ضرر مردم است و این آسیب باعث می‌شود تا تولید آثار با کیفیت بعدی، کمتر و منافع ناشر، مولف و مترجم نادیده گرفته ‌شود.

به گفته شریفی، برای حمایت از کتاب‌های الکترونیک و صوتی و جلوگیری از انتشار آنها در فضای مجازی قوانین وجود دارد. او افزود: باید در این حوزه اطلاع‌رسانی شود و با افرادی که به صورت غیرقانونی فایل‌ها را منتشر می‌کنند، برخورد قانونی شود.

شریفی با بیان اینکه بیشتر عناوینی که در فضای مجازی به صورت غیرقانونی منتشر می‌شود، کتاب‌هایی هستند که فایل کتاب الکترونیک آنها تهیه نشده، افزود: معمولا نسخه الکترونیک این کتاب‌ها موجود نیست و با اسکن از کتاب کاغذی، فایل پی. دی. اف تهیه می‌شود.
کمتر کتابی که فایل الکترونیک آن منتشر شده، به صورت غیرقانونی در فضای مجازی بارگذاری می‌شود.
 
کد مطلب: 64141
برچسب ها: کتاب دانلود سرقت
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام