کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

غیرفعال شدن پلاگين Great Suspender کروم

24 بهمن 1399 ساعت 19:53

ایتنا - این افزونه بین بیش از 2،000،000 کاربر بسیار محبوب دارد و به دلیل توانایی آن در کاهش استفاده از حافظه Chrome، به‌طور مداوم یک برنامه افزودنی توصیه‌شده است.



گوگل افزونه محبوب و پرطرفدار The Great Suspender را از وب استور کروم حذف کرده است. این شرکت همچنین، پلاگین نامبرده را برای کسانی که از آن استفاده می‌کرده‌اند غیرفعال کرد و با ارسال پیام هشداری به آنها خبر داده که این افزونه حاوی بدافزار است.

The Great Suspender از آن جهت یک افزونه محبوب بود که تب‌های بلااستفاده کروم را به حالت آماده به کار منتقل می کرد تا RAM رایانه کمتر اشغال شود. بنابراین به خاطر اینکه کروم سرعت کامپیوتر را کاهش می داد، این پلاگین خیلی سریع به محبوبیت دست یافت. از آن جایی که The Great Suspender منبع باز بود، هر کسی می‌توانست منابع آن را ببیند بنابراین نگرانی از بابت به خطر افتادن حریم شخصی افراد وجود نداشت. 

این افزونه بین بیش از 2،000،000 کاربر بسیار محبوب دارد و به دلیل توانایی آن در کاهش استفاده از حافظه Chrome، به‌طور مداوم یک برنامه افزودنی توصیه‌شده است. هنگامی‌که گوگل روز پنجشنبه آن را حذف کرد، کاربران با پیامی مبنی بر اینکه "این برنامه افزودنی حاوی بدافزار است" مواجه شدند، اما هیچ مطلب دیگری در مورد نحوه بازیابی برگه‌های معلق خود یا دلیل حذف آن را ارائه نمی‌دهند.
 


 
با حذف ناگهانی افزونه The Great Suspender، کاربرانی که زبانه‌هایشان را به حالت تعلیق درآورده بودند از اینکه دیگر نمی‌توانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند ناراحت شدند. می‌توانید فهرستی از برگه‌های معلق را از طریق ویژگی History داخلی Chrome مشاهده کرده و از آن لیست برای بازیابی URL صفحه وب معلق استفاده کنید.

دستورالعمل‌های مربوط به نحوه انجام این کار و همچنین روش‌های دیگر را می‌توان در این صفحه پشتیبانی یافت.
با این حال، این افزونه در اواخر سال گذشته به یک شرکت ناشناخته فروخته شد و حالا به نظر می رسد این کمپانی بدون اطلاع کاربران به آن کدهای مخرب افزوده است. این کار باعث شد تا این پلاگین در نهایت از وب استور مایکروسافت اج و وب استور کروم حذف گردد.

در ژوئن 2020، سازنده The Great Suspender این افزونه را به یک‌نهاد ناشناخته فروخت زیرا وقت لازم برای نگهداری صحیح پروژه را نداشت. در آن زمان، کاربران نسبت به فروش مشکوک بودند که چرا کسی پسوند منبع باز رایگان را خریداری می‌کند که هیچ درآمدی برای توسعه‌دهنده ایجاد نمی‌کند.

ازآنجاکه برنامه‌های افزودنی رایگان درگذشته خریداری‌شده و سپس با تغییرات مخرب مانند تزریق تبلیغات یا سرقت اطلاعات از آن‌ها درآمد کسب‌شده است، کاربران نگران بودند که این امر در مورد The Great Suspender اتفاق بیفتد. متأسفانه، هنگامی‌که نگه‌دارنده جدید، آن را در اکتبر 2020 به‌روز کرد و نسخه 7.1.8 را منتشر کرد، شامل اسکریپت‌هایی بود که رفتار کاربر را ردیابی می‌کردند و کدهای بازیابی شده از یک سرور راه دور را اجرا می‌کردند، نگرانی‌های کاربر توجیه شد.

این فعالیت مخرب منجر به حذف مایکروسافت از Microsoft Edge Store داخلی و نسخه 7.1.9 جدیدی شد که بدون اسکریپت‌های مخرب منتشر شد. این افزونه همچنان در دست این توسعه‌دهندگان ناشناخته باقی‌مانده است که می‌توانند بعداً کد مخربی را معرفی کنند، بدون آنکه کاربران متوجه شوند. روز پنجشنبه، Google برنامه افزودنی فروشگاه وب Chrome را به‌عنوان بدافزار کشیده است اما هیچ دلیلی برای این کار ارائه نکرده است. مشخص نیست که آیا Google اسکریپت‌های مخرب دیگری را کشف کرده یا به تاریخچه آن و نگرانی‌های انجمن واکنش نشان داده است.

برای کسانی که واقعاً می‌خواهند از پسوند Great Suspender استفاده کنند، صفحه پروژه GitHub همچنان نسخه 7.1.6 را ارائه می‌دهد که آخرین نسخه پسوند است که متعلق به توسعه‌دهنده اصلی است و دارای اسکریپت‌های مخرب نیست. برای نصب برنامه افزودنی، باید این کار را از طریق حالت توسعه‌دهنده Chrome انجام دهید، زیرا توصیه نمی‌شود زیرا مزایای امنیتی ارائه‌شده توسط روند بازبینی Google را حذف می‌کند.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا


کد مطلب: 64110

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/64110/غیرفعال-شدن-پلاگین-great-suspender-کروم

ايتنا
  https://www.itna.ir