۰
plusresetminus
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۲۵

جایزه 100 میلیون دلاری ایلان ماسک به برندگان مسابقه حذف کربن از محیط زیست

ایتنا- ایلان ماسک با برگزاری مسابقه‌ای با جایزه 100 میلیون دلاری در تلاش است تا با حذف کربن دی اکسید از جو زمین، روند تغییرات اقلیمی را کند‌تر کند.
جایزه 100 میلیون دلاری ایلان ماسک به برندگان مسابقه حذف کربن از محیط زیست
ایلان ماسک با برگزاری مسابقه‌ای با جایزه 100 میلیون دلاری در تلاش است تا با حذف کربن دی اکسید از جو زمین، روند تغییرات اقلیمی را کند‌تر کند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، ایلان ماسک در ماه گذشته اعلام کرد که برای حذف کردن از اتمسفر به منظور کمک به جلوگیری از تغییرات آب و هوایی مسابقه‌ای با جایزه 100 میلیون دلاری برگزار خواهد کرد . این مسابقه از امروز برای گروه‌های شرکت کننده در سراسر جهان آغاز شده و چهار سال ادامه دارد.
 
داوران پس از گذشت 18 ماه 15 گروه برتر را انتخاب خواهند کرد و به هر کدام یک میلیون دلار هدیه خواهند داد. در همان زمان بورسیه‌ای 200 هزار دلاری به 25 گروه دانش آموزی جداگانه که به این برنامه وارد شده اند، اهدا خواهد شد. سه تیم برتر نیز به ترتیب 50، 20 و ده میلیون دلار جایزه خواهند گرفت.
 
با این حال برنده شدن این جایزه آسان نخواهد بود. شرکت کنندگان می‌بایست برای برنده شدن در این رقابت فناوری‌ای ایجاد کنند که بتواند کربن دی اکسید را به طور مستقیم از جو زمین یا اقیانوس‌ها جذب کرده و آن را به صورتی که به محیط زیست آسیب نرسد، از بین ببرند.» داوران امیدوارند که شرکت کنندگان بتوانند راه حل هایی ارائه دهند که در آن روزانه یک تا هزار تن کربن دی اکسید را از جو زمین بیرون کشیده شده و حذف شود.
 
 
 
در قوانین این مسابقه ذکر شده است که:« دانشمندان برجسته جهان تخمین زده اند که به منظور دوری از بدترین تاثیرات تغییرات آب و هوایی می‌بایست 6 گیگاتن از کربن دی اکسید تا سال 2030 و 10 گیگاتن تا سال 2050 به صورت سالانه حذف شود. ما به نوآوری و مقیاس فناوری جسورانه و بنیادی نیاز داریم که فراتر از محدود کردن انتشار CO2 باشد ، اما در واقع CO2 موجود در هوا و اقیانوس‌ها را حذف می‌کند. اگر بشریت به روال معمول خود ادامه دهد، میانگین دمای جهانی می‌تواند تا سال 2100 به میزان 6 درجه سانتیگراد افزایش یابد.»
 
علیرغم وعده‌های معاهده پاریس سطح کربن دی اکسید در جو به دلیل فعالیت‌های انسانی همچنان و حتی در دوران همه گیری ویروس کرونا افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه سطح آب دریاها با آب شدن کوه‌ها یخ بالا می‌آید. همین آخر هفته گذشته، یخچالهای طبیعی هیمالیا که طی چهار دهه گذشته به طرز چشمگیری عقب نشسته بودند، در رودخانه‌ای در هند فرو ریختند و بهمنی ایجاد کردند که تاکنون حداقل 19 کشته داشته است.
 
کاهش انتشار گازهای خروجی از اتومبیل ها، خانه‌ها و نیروگاه‌ها اقدامی ضروری است  اما ممکن است کافی نباشد و حتی نیاز است که کربن دی اکسید موجود را حذف کنیم. با این حال، فناوری جذب کربن هنوز ایده جدیدی است و راه حل‌های فعلی در این زمینه گران هستند. برنامه‌های پیشنهادی در این رابطه شامل حذف تولید گازهای گلخانه‌ای از نیروگاه‌ها و ذخیره سازی آنها در زیر زمین گرفته تا مکش واقعی هوا، پاکسازی کربن دی اکسید و دمیدن دوباره آن به جو (جذب مستقیم) است.
 
کد مطلب: 64098
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام