۰
plusresetminus
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۴۶

دانشمندان برآورد دقیق‌تری از «وزن» ماده تاریک پیدا کردند

ایتنا - دانشمندان سرگرم بررسی این واقعیت هستند که وزن ماده تاریک چقدر است؛ یعنی همان ماده تقریباً نامحسوسی که بر همه چیز اثر می‌گذارد، اما هیچ نوری هم از خودش ساطع نمی‌کند.
دانشمندان برآورد دقیق‌تری از «وزن» ماده تاریک پیدا کردند
این تحقیق جرم ماده تاریک را از برآورد پیشین یعنی ۱۰ به توان منهای ۲۴ الکترون‌ولت تا ۱۰ به توان ۱۹ گیگا الکترون‌ولت، به ۱۰ به توان منهای ۳ الکترون‌ولت تا ۱۰ به توان ۷ الکترون‌ولت کاهش می‌دهد؛ یعنی هزاران تریلیون بار کوچکتر از تخمین قبلی.

به گزارش ایتنا و به نقل از Livescience، خاویر کالمت (استاد فیزیک و نجوم در دانشگاه ساسکس) می‌گوید: «این یافته‌ها می‌تواند به علاقمندان ماده تاریک کمک کنند تا به‌شکل دقیق‌تری بر روی جرم طیف ذرات متمرکز شوند».

گفتنی است طبق برخی تخمین‌ها، ماده تاریک حدود ۸۳ درصد از کل مواد موجود در جهان را تشکیل می‌دهد و این باور رایج وجود دارد که تنها از طریق گرانش با نور و ماده معمولی تعامل دارد، بدان معنی که فقط از طریق منحنی پرتوهای نور قابل مشاهده است.

ستاره‌شناسان هنگام مشاهده یک خوشه کهکشانی در دهه ۱۹۳۰ میلادی، اولین سرنخ‌های مربوط به ماده تاریک را پیدا کردند و پس از آن بود که نظریه‌های مربوط به درهم‌تنیدگی کهکشان‌ها با هاله‌هایی از ماده تاریک سر بر آوردند.

نامزدهای احتمالی ذرات ماده تاریک شامل ذرات ریزی موسوم به «نوترینو»، ذرات تاریک و سردی با نام «آکسیون» و همچنین ذرات عظیمی با تعامل ضعیف مشهور به WIMP هستند. کالمت می‌گوید برآورد جدید می‌تواند به حذف برخی از این نامزدها کمک کند.
 


دانشمندان می‌دانند که ماده تاریک فقط از طریق نیروی جاذبه به تعامل می‌پردازد و نه هیچ‌یک از نیروهای بنیادی دیگر. بدین‌جهت بود که محققان برای رسیدن به حدود تخمینی فوق، از نظریه‌های گرانشی استفاده کردند.

نکته مهم این است که آنها از مفاهیم نظریه‌های گرانش کوانتوم استفاده کردند که نسبت به برآوردهای قبلی که فقط از نظریه نسبیت عام انیشتین استفاده می‌کردند، منجر به دامنه محدودتری شد.

کالمت می‌گوید: «ما خیلی ساده به این ایده رسیدیم و برای من جای شگفتی زیادی وجود دارد که پژوهشگران قبلاً به چنین چیزی فکر نکرده بودند».
کد مطلب: 64090
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام