کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فضاپیماهایی از سه کشور مختلف در ماموریت مریخ:

فضاپیمای اماراتی به جو مریخ رسید

سايت خبری ايتنا , 24 بهمن 1399 ساعت 18:49

ایتنا - صرف رساندن فضاپیما به بهرام دستاوردی بزرگ به شمار می‌رود و کشورها به تلاش در آن و رسیدن موفقیت مباهات می‌کنند.


فوریه ماهی بزرگ برای دوستداران فضا و افراد علاقه‌مند اکتشاف در مریخ خواهد بود. از ژوئیه 2020، فضاپیماهایی از سه کشور مختلف زمین را برای سفری هفت ماهه به مریخ ترک کرده‌اند. این فضاپیماها شامل Perseverance Rover متعلق به ناسا، Tianwen-1 متعلق چین و Hope متعلق به امارات متحده عربی هستند.

به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، هدف اصلی این ماموریت‌ها آشنا شدن بیشتر با مریخ (بهرام) و چه بسا یافتن شواهد حیات باستانی بر روی سیاره سرخ است.
تنها مورد از این سه فضاپیما که این ماه بر روی مریخ فرود خواهد آمد Perseverance (استقامت) است. دو فضاپیمای دیگر در مدار این سیاره خواهند چرخید. تاریخ ورود پیش‌بینی‌شده Perseverance بر روی سطح این سیاره 18 فوریه است.

ناسا سابقه بسیار طولانی فرود فضاپیما بر روی سطح مریخ دارد. مریخ‌نورد Curiosity ناسا نه سال است که بر روی سطح مریخ مشغول فعالیت است.
مطابق برنامه پیش‌بینی شده قرار بوده که فضاپیمای Hope (امید) مانور قرار گرفتن در مدار مریخ را در 9 فوریه (21 بهمن) و تیان‌ون-1 همین عملیات را در 10 فوریه انجام دهد. امید برای تجزیه و تحلیل اتمسفر مریخ در مدار خواهد ماند.
اکنون مریخ‌نورد اماراتیی به هدف خود رسیده و در مدار آن قرار دارد.

 


فضاپیمای تیان‌ون-1 چین یک لندر و روور (مریخ‌نورد) دارد، ولی فرود آن بر روی سطح مریخ احتمالا در ماه مه (اردیبهشت) خواهد بود. صرف رساندن فضاپیما به مریخ اقدامی بزرگ به شمار می‌رود و کشورها به تلاش در آن و رسیدن موفقیت مباهات می‌کنند.

گفتنی است مدارهای زمین و مریخ هر 26 ماه در نزدیک‌ترین حالت به هم قرار می‌گیرند که آژانس‌های فضایی از این فرصت که با نام انتقال مداری هافمن نامیده می‌شود بهره‌برداری می‌کنند. وقتی یک فضاپیما در این بازه زمانی به فضا پرتاب شود برای انجام سفارش نیاز به سوخت کمتری خواهد داشت.
 
ژوئیه 2020 زمانی بود که مریخ و زمین در چنین موقعیت مناسبی قرار گرفتند و امید در 19 ژوئیه 2020، تیان‌ون-1 در 22 ژوئیه 2020 و استقامت در 30 ژوئیه 2020 به فضا پرتاب شدند.
بسیاری از رویه‌های انجام شده توسط فضاپیما برای ورود به مدار به صورت خودگردان است چرا که 13 دقیقه طول می‌کشد تا سیگنال‌ها از مریخ به زمین برسند.
 


کد مطلب: 64089

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/64089/فضاپیمای-اماراتی-جو-مریخ-رسید

ايتنا
  https://www.itna.ir