۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۵۶

چرا لایک‌ها و تعداد دوستانمان در شبکه‌های اجتماعی مهم است؟

ایتنا - اعتبار اجتماعی بخش مهمی از انسان بودن است. "لایک" فیس‌بوک یا "علاقمندی" توییتر یک سیگنال اجتماعی است که باعث می‌شود ما احساس خوبی داشته باشیم.
چرا به شبکه‌های اجتماعی اعتیاد پیدا می‌کنیم؟

آیا تاکنون به تعداد دفعاتی که به شبکه‌های اجتماعی سر می زنید، فکر کرده‌اید؟ چند بار در هفته است؟ روزی یک بار؟ 72 درصد از بزرگ‌سالان به صورت آنلاین از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و به طور معمول یک کاربر 23 ساعت از وقت خود را در عرض یک هفته در رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کند، این معادل زمان یک شغل نیمه وقت است!

ما در عصر رسانه‌های اجتماعی زندگی می‌کنیم.

1. دو میلیارد کاربر شبکه اجتماعی درسراسر جهان وجود دارد.
2. هر روز 500 میلیون توییت ارسال می‌شود.
3. هر روز 70 میلیون عکس در اینستاگرام بارگذاری می‌شود.
4. 300 ساعت ویدئو در هر دقیقه در یوتیوب بارگیری می‌شود.

چه دلایلی باعث می‌شود ما تا این حد معتاد باشیم؟
شبکه‌های اجتماعی مجموعه گسترده از فعالیت‌های خود ما هستند.

ارتباطات در طول تعاملات رخ می‌دهد و نیاز ما به ارتباط و تعامل با دیگران امری جهانی و اجتناب ناپذیراست؛ پشت این غریزه اجتماعی، ضرورت قوی‌تری برای دادن معنی و هویت به دنیای ما وجود دارد.در شبکه اجتماعی تماس با دیگران، امکان ایجاد دنیایی از نمادها را به ما می‌دهد، به‌عنوان مثال زبان، اعداد، حرکات، شکلک‌ها و قوانین اجتماعی‌که بطور یکسان و مشترک توسط همه افراد قابل درک هستند.

اعتبار اجتماعی بخش مهمی از انسان بودن است. "لایک" فیس‌بوک یا "علاقمندی" توییتر یک سیگنال اجتماعی است که باعث می‌شود ما احساس خوبی داشته باشیم. ترس از دست دادن (FOMO) یک محرک بزرگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی است، به ویژه برای کسانی‌که 30 سال و یا سن کمتری دارند. 67 درصد از کاربران می‌گویند، می‌ترسند "چیزی را از دست بدهند".

دکتر استفانی‌رلتج توضیح می‌دهد: ما مغزی داریم که برای همکاری، سازش، محدود کردن، درک و مدیریت موقعیت خود درگروه‌های اجتماعی طراحی شده است. ما زمانی که دیگران کاری را انجام می‌دهند که ما جزیی از آن نیستیم متوجه این موضوع می‌شویم. این موضوع پاسخ سوالات را در ذهن ما ایجاد می کند. افراد زیر 30 سال هنوز در دوره‌ای از زندگی خود هستند که در حال شکل‌گیری هویت‌های شخصی و شغلی هستند، و از نظر اقتصادی هم ایجاد همبستگی و اتحاد به لحاظ اقتضای اجتماعی آن، مقرون به صرفه خواهد بود.

انسان برای نشان دادن خود نیاز به بستر مناسب دارد و شبکه‌های اجتماعی بهترین پاسخ به این نیاز هستند، هشتاد درصد از مکالمات آنلاین ما، در مقایسه با 30 تا 40 درصد مکالمات آفلاین بدون پرده و افشاگرانه هستند. ما در یک جامعه "من" با وسواس"خود" زندگی می‌کنیم که باعث می‌شود ما وضعیت خود را به روز کنیم و خودمان را در عکس‌ها ترسیم کنیم (البته فقط آن دسته از افرادی که ظاهر خوبی دارند).

مقایسه‌ اجتماعی و عزت نفس افزایش می‌یابد. افراد خود را برای ارزیابی احساسات، نقاط قوت، ضعف، توانایی‌ها و دیدگاه‌ها مقایسه می‌کنند. تأیید مجدد ارتباطات اجتماعی شما باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید. شبکه‌های اجتماعی از لحاظ جسمی و روانی برای مغز انسان اعتیاد‌آور هستند. یک مطالعه از دانشگاه‌ هاروارد نشان داد که بی‌پرده‌گویی آنلاین بخشی از مغز را مانند زمان مصرف یک ماده اعتیادآور مثل کوکائین روشن می‌کند.

ارتباطات انسانی:
یکی از دلایلی که در روانشناسی اجتماعی و بالینی به‌کار گرفته شده است، این است که شخص نمی‌تواند ارتباط برقرار نکند، دنیای اجتماعی از طریق تعاملات بین افراد ساخته شده است: نقش‌ها، قوانین، طبقه‌بندی‌ها، کلیشه‌ها، عادی بودن و انحراف نتیجه اشتراک انسانی و نتیجه انسان بودن است.

شبکه‌های اجتماعی قدرت تقویت این طبیعت انسانی را دارند. آن‌ها موانع فاصله و زمان، حضور و دیدن از بین برده‌اند، آن‌ها امکانات اشتراک و بازی هویت را گسترش می‌دهند. آن‌ها نیاز عمیق انسان به پیدا کردن یک تمایزی روان‌شناختی و تعریف خود در یک زمینه اجتماعی را برآورده می‌کنند. آنها وارد مراحل فرایند مشاهده، بررسی و عضویت در طبقات اجتماعی می‌شوند این موضوعات براساس عواطف نقش‌های اجتماعی و روابط بین افراد تقسیم می‌شوند؛

گستردگی دنیای آفلاین ما:
پروفایل فیس‌بوک تبدیل به اتاق خواب مجازی نوجوانان (هادکینسون و لینکون2008)، برای ایجاد محیط‌های مجازی شخصی، که برای دیدار با هم‌ سن سالان و بازی در بزرگ‌سالی هستند،  شده است. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که کاربران تعامل در رسانه‌های اجتماعی را برای گسترش روابط اجتماعی آفلاین خود و به‌عنوان مکمل زندگی واقعی خود تجربه می‌کنند، نه به‌عنوان جایگزین.

شبکه‌های اجتماعی گستره غریزه عمیق روان شناختی ما، که تمایل به اجتماعی بودن است، می‌باشند، شبکه‌های اجتماعی تبدیل به صحنه‌های بدون زمان و فضا می‌شوند.

در نتیجه،"همه رسانه‌ها گسترش برخی از استعدادهای انسانی هستند" (مارشال مک لوهان) شبکه‌های اجتماعی گسترش یک غریزه عمیق روان شناختی ما" میل به اجتماعی بودن" هستند.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا
کد مطلب: 64070
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام