کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بزرگ‌ترین دریاچه قمر اسرارآمیز زحل بیش از ۳۰۰ متر عمق دارد

سايت خبری ايتنا , 14 بهمن 1399 ساعت 19:43

ایتنا - کاسینی بیش از سه سال پس از مرگ خود، همچنان اطلاعات علمی ارزشمندی تولید می‌کند.


داده‌های یکی از آخرین پروازها بر فراز تیتان نشان می‌دهند که یک دریاچه بزرگ در سطح آن به‌نام Kraken Mare بیش از ۳۰۰ متر عمق دارد. در واقع، این دریاچه آنقدر عمیق است که رادار کاسینی نمی‌توانست آن را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دهد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، اطلاعات اولیه حاصل از این پرواز سریع در سال ۲۰۱۴ حاکی از آن بود که این دریاچه دست‌کم ۳۵ متر عمق دارد؛ اما نتایج تازه منتشر شده نشان می‌دهند که این دریاچه تقریباً ۱۰ برابر عمیق‌تر از برآورد اولیه است.
 
با درک عمق و ترکیب این دریاچه، به‌تدریج اطلاعات بیشتری درباره ترکیب شیمیایی تیتان که تحت تأثیر اتان و متان است، بدست خواهد آمد. اهمیت این دریاچه به‌دلیل اندازه بسیار زیاد آن است. در واقع اگر این دریاچه بر روی زمین قرار داشت، می‌توانست پنج دریاچه بزرگ در آمریکای شمالی را پوشش دهد.
 
گفته می‌شود که دریاچه کراکن حاوی حدود ۸۰ درصد مایعات موجود بر سطح این قمر است و دانشمندان امیدوارند پی ببرند که متان مایع در تیتان از کجا نشأت گرفته است.
 
 



با اینکه ترکیب شیمیایی تیتان در مقایسه با زمین متفاوت است، اما جغرافیای آن قمر یادآور مناطق باتلاقی یا غنی از دریاچه در سیاره ماست. تیتان همچنین تنها قمر شناخته شده در منظومه شمسی است که جوّی غلیظ دارد که برخلاف جوّ نیتروژن-اکسیژن زمین، متشکل از نیتروژن گازی است.
 
بدین‌ترتیب تیتان از قمرهای متعدد در منظومه شمسی با اتمسفرهای مرکب یا در برخی از موارد کاملاً بدون جوّ (مانند ماه) و همینطور قمرهای یخی که احتمالاً زیست‌پذیر هم هستند، متمایز است.
 
گفتنی است اطلاعات مربوط به دریاچه کراکن در حین یکصدوچهارمین پرواز کاسینی بر فراز تیتان و در تاریخ ۲۱ اوت سال ۲۰۱۴ جمع آوری شد؛ یعنی حدود سه سال قبل از اینکه مهندسان عمداً این سفینه فضایی پیر و فرتوت را به درون جوّ زحل بیاندازند تا از آلوده شدن تصادفی سطح این قمر جلوگیری کنند.


کد مطلب: 63983

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/63983/بزرگ-ترین-دریاچه-قمر-اسرارآمیز-زحل-بیش-۳۰۰-متر-عمق

ايتنا
  https://www.itna.ir