کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تلسکوپ فضائی رومن ناسا به مراتب توانمندتر از هابل خواهد بود

سايت خبری ايتنا , 7 بهمن 1399 ساعت 22:33

ایتنا - ستاره‌شناسان می‌گویند که رصدهای رومن میلیون‌ها کهکشان را شامل خواهد شد، از جمله صدها کهکشانی که تاریخ آنها به تنها چند صد میلیون سال پس از وقوع انفجار (بیگ بنگ) بازمی‌گردد.


چندین دهه است که تلسکوپ فضائی هابل در مدار زمین بوده و با اینکه همچنان فوق‌العاده مفید است ولی عمر آن رو به پایان است، و ناسا خود را برای جایگزینی آن آماده می‌کند. یکی از رصدهای کلیدی که هابل انجام می‌دهد با عنوان میدان‌های فوق عمیق عابل شناخته می‌شود. تلسکوپ فضائی رومن، که به زودی وارد عمل خواهد شد، در ثبت تصاویر میدان فوق عمیق به مراتب توانمندتر از هابل خواهد بود.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، تلسکوپ فضائی رومن قادر به تصویربرداری از 100 میدان فوق عمیق هابل به طور همزمان خواهد بود. هابل از سال 1995 در حال تصویربرداری از میدان‌های فوق عمیق بوده است. از آن زمان هابل مداما تلاش کرد تا تصاویر کهکشان‌های دورتری را که با عنوان «میدان فوق عمیق» شناخته می‌شود ثبت کند.
 
به گزارش ایتنا، تلسکوپ فضائی رومن نیز به دنبال ثبت چنین تصاویری خواهد بود ولی مساحت پوشش داده شده از آسمان در آن 100 برابر بزرگتر از سطح تحت پوشش هابل است. با وجود پوشش چنین سطح عظیمی، تلسکوپ فضائی رومن تصاویری با همان شفافیت و تفکیک‌پذیری هابل ارائه خواهد کرد.
 


ستاره‌شناسان می‌گویند که رصدهای رومن میلیونها کهکشان را شامل خواهد شد، از جمله صدها کهکشانی که تاریخ آنها به تنها چند صد میلیون سال پس از وقوع انفجار (بیگ بنگ) بازمی‌گردد. این رصدها به تحقیقات در حوزه‌های علمی متعدد کمک خواهد کرد، از جمله ساختار و تکامل جهان هستی و نحوه شکلگیری ستاره‌ها به مرور زمان.
 
دانشمندان می‌گویند که میدان دید وسیعی که رومن فراهم می‌آورد می‌تواند تحولی را رقم بزند. این نما دانشمندان را قادر خواهد ساخت که به صرفا نمونه‌برداری از یک محیط در یک میدان دید باریک محدود نشوند بلکه محیطهای مختلفی را در نظر بگیرند که توسط نمای وسیعی از کیهان ثبت شده‌اند. دانشمندان انتظار دارند که به حس بهتری از مکان و زمان شکلگیری ستارگان دست یابند.
 


کد مطلب: 63931

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/63931/تلسکوپ-فضائی-رومن-ناسا-مراتب-توانمندتر-هابل-خواهد

ايتنا
  https://www.itna.ir