۰
plusresetminus
شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۴

آزمایش مهم موتور ناسا زودتر از زمان موردانتظار پایان یافت

ایتنا - تقویت‌کننده اصلی اس‌ال‌اس به پرتاب مأموریت آرتمیس ۱ ناسا به مقصد ماه کمک خواهد کرد.
آزمایش مهم موتور ناسا زودتر از زمان موردانتظار پایان یافت
ناسا هفته گذشته و در یک آزمایش مهم، مرحله اصلی موشک بزرگ و جدید خود با نام سامانهٔ پرتاب فضایی (SLS) را شلیک کرد که با خاموش شدن زودتر از موعد موتورهای تقویت‌کننده، قبل از آنچه که مورد انتظار بود، به پایان رسید.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، تنها کمی پس از یک دقیقه از پرتاب، از چهار موتور RS-25 که تقویت‌کننده هسته اصلی موشک یعنی اصلی‌ترین جزء آرتمیس را ​​تأمین می‌کنند، دود و شعله‌های آتش بیرون آمد. این در حالی است که موتور فوق، حامل ۲٫۶ میلیون لیتر سوخت بود.
 
گفتنی است قرار بود این آزمایش ۴۸۵ ثانیه (یا کمی بیش از ۸ دقیقه) به طول بیانجامد؛ یعنی مدت‌زمان احتراق موتورها در حین پرواز. به‌دنبال احتراق موتور ناسا اعلام کرد که چهار موتور RS-25 فقط برای بیش از ۶۰ ثانیه در حال احتراق بودند.
 
جیم برایدنستاین (رئیس ناسا)، پس از آزمایش گفت: «امروز همه چیز طبق برنامه پیش نرفت؛ اما داده‌ها و اطلاعات بسیار خوبی بدست آوردیم».
 
مقامات ناسا می‌گویند هنوز خیلی زود است که دقیقاً بدانیم چه عواملی باعث پایان یافتن زودهنگام آزمایش موتور شده‌اند.
 


هنگام آزمایش امکان شنیدن صدای کنترلگرهای پرواز وجود داشت که ظاهراً مربوط به موتور شماره ۴ در تقویت‌کننده SLS بوده است. جان‌هانی کات (مدیر برنامه SLS ناسا) می‌گوید که در حدود ۶۰ ثانیه، دوربین‌ها در بستر حرارتی محافظ روی موتور، جرقه‌ای را ثبت کردند؛ اگرچه علت و اهمیت آن هنوز مشخص نشده است.
 
آقای کات می‌گوید هنوز خیلی زود است که بدانیم آیا آزمایش دومی هم برای آتش گرم در استنیس مورد نیاز است یا می‌توان آن را بعداً در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا انجام داد؛ یعنی همان جایی که قرار استSLS  تا پایان سال جاری میلادی، مأموریت بدون سرنشین آرتمیس ۱ را در اطراف ماه اجرا کند.

به همین ترتیب، هنوز خیلی زود است که بدانیم آیا مأموریت آرتمیس ۱ امسال قابل پرتاب هست یا نه.
کد مطلب: 63870
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام