۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۶

چرا فیلترینگ تلگرام باعث رشد پیام‌رسان‌های داخلی نشد؟

ایتنا - در دنیا شاید تغییر دادن پیام‌رسان‌ کار سختی نباشد و کاربران به هر پیام‌رسانی که بخواهند مهاجرت کنند،‌ اما این کار با توجه به فیلترینگ تلگرام و حتی با وجود پیام‌رسان‌های ایرانی، برای ما هنوز مقداری سخت است.
چرا فیلترینگ تلگرام باعث رشد پیام‌رسان‌های داخلی نشد؟

عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی معتقد است شاید در دنیا کاربران بتوانند به هر پیام‌رسانی که می‌خواهند مهاجرت کنند،‌ اما این کار در ایران با توجه به فیلترینگ تلگرام و حتی با وجود پیام‌رسان‌های بومی که چندان بین مردم همه‌گیر نیستند، برای ما هنوز مقداری سخت است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، رضا الفت‌نسب با اشاره به نقض حریم خصوصی در موضوع اشتراک‌گذاری داده‌های واتس‌اپ با فیس‌بوک بیان کرد: به نظر می‌رسد این موضوعات در دنیا مهم است و خیلی راحت هم به آن می‌پردازند، زیرا حریم خصوصی به شدت در جوامع مختلف مورد احترام است. البته اینکه کسب‌وکارها و حاکمیت‌ها و دولت‌ها چقدر آن عمل می‌کنند موضوع دیگری است و نمی‌توان گفت که کسب‌وکارها در عمل چه اندازه در این زمینه موفق بودند. کما اینکه در سال‌های گذشته در انتخاب ترامپ و موارد دیگر، از این دیتاها سوءاستفاده شده و نشت پیدا کرده است.

وی با تاکید بر حکمرانی پلتفرم‌ها بیان کرد: در روزهای گذشته دیدیم که یک پلتفرم چطور می‌تواند اکانت یک رئیس جمهور را ببندد، جا دارد قبل از اینکه ما هم به این مساله دچار شویم، یا حتی اگر دچارش شدیم، نه صرفا با کار سلبی کردن، موارد را مطابق با آنچه در دنیا هست، بررسی کنیم و به نتایجی برسیم که هم حریم خصوصی حفظ شود و هم انحصار پلتفرم‌ها شکسته شود. باید مرجعی باشد که برای این موضوعات تصمیم‌گیری کند، برای اینکه حریم خصوصی مردم دچار خدشه نشود و درمقابل پلتفرم هم بتواند کارش را در یک چارچوب قانونی و نه خارج از آن چارچوب انجام دهد.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با بیان اینکه در کشور ما هم باید بیشتر به حریم خصوصی توجه شود،‌ افزود: اگرچه در این زمینه قوانینی وجود دارد، اما کفایت نمی‌کند، خصوصا در زمینه جرم‌شناسی. مجلس و شورای عالی فضای مجازی باید بیشتر به این موارد ورود کرده و قوانین لازم را تبیین کنند. مردم هم باید نسبت به این موضوع آگاهی مناسب را پیدا کنند.

فیلترینگ تلگرام، واتس‌اپ را به پیام‌رسان پایه مردم تبدیل کرد
الفت‌نسب با بیان اینکه بعد از فیلتر شدن تلگرام، واتس‌اپ تبدیل به پیام‌رسان پایه برای مردم ما در ایران شده است، افزود: در دنیا شاید تغییر دادن پیام‌رسان‌ کار سختی نباشد و کاربران به هر پیام‌رسانی که بخواهند مهاجرت کنند،‌ اما این کار با توجه به فیلترینگ تلگرام و حتی با وجود پیام‌رسان‌های ایرانی، برای ما هنوز مقداری سخت است. بنابراین احتمالا واکنش‌ها به مساله واتس‌اپ در کشور ما مقداری کمرنگ‌تر باشد، با این دید که اگر بخواهند واتس‌اپ را حذف کنند، باید سراغ کدام پیام‌رسان ایرانی بروند که همه‌گیری داشته باشد؟ این مشکل وجود دارد که اگر کاربری بخواهد سراغ یک پلتفرم ایرانی برود، آن پیام‌رسان چقدر در میان مردم نصب شده است؟

وی با بیان اینکه پلتفرم‌ها باید یک سری زیرساخت داشته باشند که این زیرساخت‌ها توسط حاکمیت‌ها تامین می‌شود، گفت: این زیرساخت‌ها مانند اتوبان است، زمانی که می‌خواهید مسیری را طی کنید، دولت باید ریل و آسفالت را ایجاد کند و آنگاه برای سفرها عوارض بگیرد. بنابراین زیرساخت باید توسط دولت‌ها و حاکمیت‌ها پایه‌گذاری شود. فراهم کردن زیرساخت یعنی اینکه بتوان یک پیام‌رسان راه‌اندازی کرد، اینکه اینترنت قطعی نداشته باشد و امنیت کامل داشته باشد. در حالی که در حال حاضر، به نظر می‌رسد این زیرساخت‌ها آماده نشده و یا کامل نیست.

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با بیان اینکه خود پلتفرم هم باید جذابیت‌های لازم را داشته باشد، افزود: نکته مهم تر اینکه مردم بتوانند با خیال راحت از این سرویس استفاده کنند. تصور مردم ما این است که هر سازمان و نهاد نظارتی می‌تواند به پلتفرم‌های داخلی ورود کند و اطلاعات آنها را بگیرد، اما مردم باید اعتماد داشته باشند که شبکه اجتماعی مانند خیابانی است که اگر حرفی در آن ردوبدل شد، قرار نیست مورد رصد قرار گیرد.

برخی دوست ندارند پلتفرم‌های ایرانی رشد کنند
الفت‌نسب با بیان اینکه کسانی که دوست ندارند پلتفرم‌های ایرانی رشد کنند، به این شایعات دامن می‌زنند، اظهار کرد: اگر بخش خصوصی واقعی پلتفرم پیام‌رسان را ارائه کند،‌ مردم به آن اطمینان می‌کنند. دلیل اعتماد مردم به واتس‌اپ این است که از مبدا تا مقصد رمزنگاری شده و هک کردن پیام‌هایی که رد و بدل می‌شود، به‌شدت دشوار است. درصورتی که شاید همین واتس‌اپ هم درصورت مواجهه با مسائل امنیتی بتواند مورد رصد قرار گیرد.

وی ادامه داد: در کشور ما یک قشر خاکستری وجود دارد که خیلی با پیام‌رسان‌های دیگر ارتباطی ندارند و از همین ابزارهای بومی استفاده می‌کنند، اما عموم جامعه امروز که از واتس‌اپ و اینستاگرام استفاده می‌کنند، نمی‌توانند کاملا سراغ پیام‌رسان داخلی بروند، به دلیل مقایسه با پیام‌رسان های دیگر که امکانات بیشتری دارند و دیگر اینکه می‌گویند اعتمادی ندارند. البته شاید اشتباه استراتژیک هم می‌کنند، اینکه تصور می‌کنند اگر پیام‌هایشان تصور طرف خارجی رصد شود اشکالی ندارد، اما طرف ایرانی نباید این پیام‌ها را ببیند که برای آنها مشکل ایجاد کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با بیان اینکه اعتماد یک روزه ایجاد نمی‌شود، گفت: این اعتماد را براید به مرور برای مردم ایجاد کرد. البته نباید اینطور باشد که در این پلتفرم، هرکس هرچه می‌خواهد قرار دهد و قانونی نداشته باشد و کسی هم نتواند از حقوقش دفاع کند، بلکه حریم خصوصی باید در پیام‌رسان داخلی حفظ شود، چه بسا خیلی از پیام‌رسان‌های داخلی هم این کار را می‌کنند و فقط با دستور قضایی اطلاعات را می‌دهند. اما باید کمی این مساله را تسهیل کنیم و حتی حکم قضایی هم به راحتی داده نشود که به اکانت افراد در پیام‌رسان داخلی به‌راحتی دسترسی پیدا شود، برای اینکه چارچوب‌ها را به سمت چارچوب‌ها در دنیا نزدیک کنیم.
کد مطلب: 63750
نام شما
آدرس ايميل شما


a
feedback
Iran, Islamic Republic of
در یک کلام ، بدبینی و عدم اعتماد ، اما چرا؟ جواب با مدیران و مسئولینی است که به نوعی نتوانسته اند ارتباطی بر مبنای اعتماد با مردم بوجود آورند.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام