۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۹

قانون جدید برای محافظت از اماکن تاریخی آپولو در ماه

ایتنا - حفظ اماکن تاریخی مربوط به زمانی که انسان برای نخستین‌بار بر روی ماه فرود آمد نه تنها ایده خوبی است، بلکه اکنون به یک قانون نیز تبدیل شده است.
قانون جدید برای محافظت از اماکن تاریخی آپولو در ماه
ایالات متحده نخستین قانون خود را در زمینهٔ حفظ اماکن تاریخی ماه به تصویب رساند. بر اساس این قانون، شرکت‌های آمریکایی و نهادهای دیگری که در زمینهٔ انجام مأموریت‌های جدید در ماه با ناسا همکاری می‌کنند، ملزم هستند تا به بناهای تاریخی که ۵۰ سال پیش و از فضانوردان ناسا به یادگار مانده، آسیب نزنند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، ادی برنیس جانسون (رئیس هیئت نمایندگان امریکا در کمیتهٔ علم، فضا و فناوری) در بیانیه‌ای گفته است: «من مدت‌هاست که از اشیاء یادگار آپولو که نه‌تنها برای ایالات متحده، بلکه برای تمام بشریت ارزش فرهنگی، تاریخی و علمی ژرفی دارند، پشتیبانی می‌کنم. این کمیته نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «مهم است که ناسا و ایالات متحده در زمینهٔ هدایت رفتار مسئولانه در فضا پیشگام باشند. این قانون برای حفظ میراث انسانی ما در فضا، قدمی کوچک برای تمرین این رهبری و پیشتازی است».
 
گفته می‌شود که به‌موجب این قانون جدید، ناسا مأموریت‌های آینده به‌مقصد ماه ملزوم می‌دارد تا برای حفظ ارزش تاریخی و علمی میراث دولت ایالات متحده، مجموعه‌ای از «بهترین اقدامات» را اتخاذ کنند. بنابر این توصیه‌ها که تاکنون غیرالزام‌آور بوده‌اند، فضاپیماها هنگام پایین آمدن به‌روی سطح ماه باید مراقب باشند. همچنین، به‌منظور جلوگیری از مزاحمت هدفمند یا سهوی مکان‌های فرود آپولو، ناحیه‌هایی موسوم به «مناطق ممنوعه» تعریف شده‌اند. شایان ذکر است که در خلال سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲، شش مأموریت ناسا بر ماه فرود آمدند.
 
شرکت‌های تجاری در ایالات متحده و نیز افرادی که در پی انعقاد قرارداد، جلب کمک‌هزینه‌های مالی و یا برای فعالیت‌های خود بر روی ماه یا به هر نحوی خواهان همکاری با ناسا هستند، لازم است توافق کنند تا از میراث انسانی در ماه فاصله داشته باشند تا واجد شرایط پشتیبانی مورد درخواست خود باشند.
 
افزون بر این، این قانون تصریح می‌کند که ناسا باید توصیه‌های مربوطه را به نهادهای حفاظتی فدرال نیز اعلام و پیاده‌سازی آنها را ترویج نماید.
 
جیم برایدنستاین، مدیر ناسا می‌گوید: «همانطور که مطابق با برنامه آرتمیس به ماه می‌رویم، ناسا به‌وضوح مقرر کرده که باید این کار به‌شکل پایدار انجام شود. ناسا به‌عنوان بخشی از توافق‌نامه‌های آرتمیس با کشورهای شریک، تأکید کرده است که محافظت از اماکن دارای اهمیت تاریخی، بسیار حیاتی است و من پشتیبانان این قانون را به خاطر تعهدشان نسبت به اطمینان از اینکه علوم و اکتشافات قمری آتی، به‌شکلی ایمن و شفاف انجام می‌شود، تحسین می‌کنم».
 
گفتنی است توافقنامه آرتمیس که تاکنون مورد توافق ۹ کشور – استرالیا، کانادا، ایتالیا، ژاپن، لوکزامبورگ، اوکراین، امارات متحدهٔ عربی، انگلستان و ایالات متحده آمریکا – قرار گرفته، ده اصل دارد که به‌عنوان چهارچوبی برای شرکای بین‌المللی محسوب می‌شود. این توافق‌نامه، مبنایی است برای مشارکت در برنامهٔ آرتمیس ناسا که شامل حفاظت از میراث انسانی نیز هست.
 


این قانون که «یک گام کوچک برای حفاظت از میراث انسانی در فضا» نام دارد، در مورد شرکت‌هایی مانند «اینتوئیتیو ماشینز»، «آستروباتیک» و «ماستن اسپیس سیستمز» که مأموریت دارند تا محموله‌های علمی ناسا را به سطح ماه تحویل دهند، اعمال خواهد شد. این قانون همچنین در مورد اسپیس‌ایکس، بلواورجین و داینتیکس نیز که در حال ساخت سامانه‌هایی برای فرود انسان برای برنامه آرتمیس هستند نیز الزام‌آور است.
 
فرانک لوکاس (نمایندهٔ اوکلاهاما در مجلس نمایندگان ایالات متحده و عضو رده‌بالای کمیتهٔ علوم، فضا و فناوری) می‌گوید: «اماکن فرود آپولو، نشانگر یکی از بزرگترین دستاوردهای بشریت هستند؛ یعنی نخستین‌باری که ما توانستیم کاری بیش از نگاه کردن به آسمان انجام دهیم؛ بدین‌معنی که سیاره خود را ترک کردیم تا از دنیای دیگری بازدید کنیم. قانون یک گام کوچک، ضمن حفظ روحیه اکتشافی که ما را به ماه رساند، این مکانهای تاریخی را هم حفظ می‌کند».
 
گفتنی است این طرح، برای نخستین‌بار توسط سناتورها گری پیترز از میامی و تد کروز از تگزاس تهیه و ارائه شد و در ماه ژوئیهٔ سال ۲۰۱۹ توسط مجلس سنا به تصویب رسید، نه‌فقط برای ناسا، بلکه برای همهٔ آژانس‌های فدرال ایالات متحده که مسئول صدور پروانه برای فعالیت در فضا هستند قابل اعمال است.
 
از سوی دیگر، این قانون به مدیر ناسا اجازه می‌دهد تا در مواردی، از این مصوبه چشم‌پوشی کند؛ مواردی همچون اقدامات تاریخ‌ساز و یا اقداماتی که از لحاظ باستان‌شناختی، مردم‌شناختی، علمی یا مهندسی حائز اهمیت هستند.
کد مطلب: 63731
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام