کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

داده کاوی چیست و چه کاربردی دارد؟

22 دی 1399 ساعت 9:53

ایتنا - داده کاوي با هوش مصنوعي و يادگيري ماشين نيز ارتباط تنگاتنگي دارد، بنابراين مي توان گفت در داده کاوي تئوري‌هاي پايگاه داده‌ها، هوش مصنوعي، يادگيري ماشين و علم آمار را در هم مي‌آميزند تا زمينه کاربردي فراهم شود.



داده کاوي  بخشي از علم آمار به نام تحليل اکتشافي داده‌ها می‌باشد که در آن بر کشف اطلاعات نهفته و ناشناخته از درون حجم انبوه داده‌ها تاکيد مي‌شود. علاوه بر اين، داده کاوي با هوش مصنوعي و يادگيري ماشين نيز ارتباط تنگاتنگي دارد، بنابراين مي‌توان گفت در داده کاوي تئوري‌هاي پايگاه داده‌ها، هوش مصنوعي، يادگيري ماشين و علم آمار را در هم مي‌آميزند تا زمينه کاربردي فراهم شود.

با استفاده از پرسش‌هاي ساده در SQL و ابزارهاي گوناگون گزارش گيري معمولي، مي‌توان اطلاعاتي را در اختيار کاربران قرار داد تا بتوانند به نتيجه گيري در مورد داده‌ها و روابط منطقي ميان آنها بپردازند اما وقتي که حجم داده ها بالا باشد، کاربران هر چند زبردست و با تجربه باشند نمي‌توانند الگوهاي مفيد را در ميان حجم انبوه داده ها تشخيص دهند و يا اگر قادر به اين کار هم باشند، هزينه عمليات از نظر نيروي انساني و مادي بسيار بالا است .

از سوي ديگر کاربران معمولا فرضيه‌اي را مطرح مي‌کنند و سپس بر اساس گزارشات مشاهده شده به اثبات يا رد فرضيه مي‌پردازند، در حالي که امروزه نياز به روش‌هايي است که اصطلاحا به کشف دانش بپردازند يعني با کمترين دخالت کاربر و به صورت خودکار الگوها و رابطه‌هاي منطقي را بيان نمايند.

داده کاوي يکي از مهم‌ترين اين روش‌ها است که به وسيله آن الگوهاي مفيد در داده‌ها با حداقل دخالت کاربران شناخته مي‌شوند و اطلاعاتي را در اختيار کاربران و تحليل گران قرار مي دهند تا براساس آنها تصميمات مهم و حياتي در سازمان‌ها اتخاذ شوند .

در داده کاوي از بخشي از علم آمار به نام تحليل اکتشافي داده‌ها استفاده مي‌شود که در آن بر کشف اطلاعات نهفته و ناشناخته از درون حجم انبوه داده‌ها تاکيد مي‌شود. علاوه بر اين داده کاوي با هوش مصنوعي و يادگيري ماشين نيز ارتباط تنگاتنگي دارد، بنابراين مي توان گفت در داده کاوي تئوري‌هاي پايگاه داده‌ها، هوش مصنوعي، يادگيري ماشين و علم آمار را در هم مي‌آميزند تا زمينه کاربردي فراهم شود.

بايد توجه داشت که اصطلاح داده کاوي زماني به کار برده مي شود که با حجم بزرگي از داده‌ها، در حد مگا يا ترابايت، مواجه باشيم . در تمامي منابع داده کاوي بر اين مطلب تاکيد شده است . هر چه حجم داده ها بيشتر و روابط ميان آنها پيچيده تر باشد دسترسي به اطلاعات نهفته در ميان داده ها مشکلتر مي شود و نقش داده کاوي به عنوان يکي از روشهاي کشف دانش، روشن تر مي گردد .

 

منبع: پایگاه اطلا‌ع‌رسانی پلیس فتا


کد مطلب: 63709

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/63709/داده-کاوی-چیست-کاربردی

ايتنا
  https://www.itna.ir