کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ورقه‌های یخی گرینلند در تقریبا همه بخشهای این جزیره در حالت ذوب و محو شدن هستند

سايت خبری ايتنا , 27 دی 1399 ساعت 2:14

ایتنا - ورقه‌های یخی حدود 80 درصد از گرینلند را تحت پوشش قرار داده‌اند و ضخامت آنها تا حدود 3 کیلومتر هم می‌رسد.


پژوهشگران اخیرا مطالعه‌ای بر روی ورقه‌های یخی که گرینلند را پوشانده‌اند انجام دادند. این دانشمندان دریافتند که یخچال‌های طبیعی تقریبا در تمام بخش‌های این جزیره در حال عقب‌نشینی هستند. و با ذوب ورقه‌های یخی، رودهای آب شیرین زیر یخ در حال تغییر مسیر یافتن هستند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این مطالعه توسط تیمی از پژوهشگران، از جمله تویلا مون از مرکز ملی داده‌های برف و یخ، انجام شد، و نگاهی به جزئیات تغییرات فیزیکی در 225 یخچال طبیعی که به اقیانوس ختم می‌شوند انداخت. این یخچال‌ها برآمدگی‌های باریکی از یخ هستند که از ورقه یخی به اقیانوس جریان پیدا می‌کنند.
 
پژوهشگران دریافتند که هیچ یک از این یخچال‌ها پیشرفت قابل توجهی نداشته‌اند و 200 تای آنها کوچک شده‌اند. تصویر فوق نقشه‌ای است که سرعت یخ در گرینلند را به صورت مورد سنجش قرار گرفته توسط ماهواره‌های مدارگرد گرفته شده است. این داده‌ها از طریق پروژه بین‌ماموریتی سری‌های زمانی سرعت و ارتفاع یخ زمینی تدوین شد که مشاهدات از یخچالهای که توسط ماهواره‌های متعدد Landsat  بین سال‌های 1985 تا 2015 گردآوری شده‌اند را ترکیب کرد.
 


تمام این داده‌ها در یک دیتاست قابل رویت برای دانشمندان و عموم ترکیب شد. ورقه‌های یخی حدود 80 درصد از گرینلند را تحت پوشش قرار داده‌اند و ضخامت آنها تا حدود 3 کیلومتر هم می‌رسد. معمولا وقتی این یخچال‌ها به سمت دریا جریان پیدا می‌کنند، یخ آن با بارش برف جدید مجددا بازسازی می‌شود. [اما] چند مطالعه اثبات کرده‌اند که توازن بین ذوب و چنین بازسازی یخچالها در حال تغییر است. نرخ جدا شدن تکه‌های بزرگ یخ از ورقه نیز در حال تغییر است.
 
پژوهشگران می‌گویند که این ناشی از افزایش دمای هوا و اقیانوس است که باعث می‌شود تا ورقه یخی جرم خود را با شتاب بیشتری از دست بدهد و آب مضاعفی ناشی از ذوب یخ به دریا جاری شود. پژوهشگری به نام الکس گاردنر می‌گوید که محیط ساحلی گرینلند در حال تجربه کردن یک «تحول عمده» است. وی می‌گوید که بخش‌های جدیدی از اقیانوس و فیوردها در حال باز شدن هستند و ورقه یخی در حال عقبنشینی است. این تغییرات در حال تاثیرگذاری بر خط ساحلی گرینلند و تغییر اکولوژی ساحلی آن هستند.


کد مطلب: 63708

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/63708/ورقه-های-یخی-گرینلند-تقریبا-همه-بخشهای-این-جزیره-حالت-ذوب-محو-شدن-هستند

ايتنا
  https://www.itna.ir