۷
۱
plusresetminus
سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۲

دریافت امواج رادیویی از یک ستاره فراخورشیدی

ایتنا - احتمالاً دانشمندان برای نخستین‌بار انتشار امواج رادیویی از یک سیاره فراخورشیدی را شناسایی کرده باشند.
دریافت امواج رادیویی از یک ستاره فراخورشیدی
ستاره‌شناسان در هلند و در تحقیق جدید خود با استفاده از یک تلسکوپ رادیویی، سه ستاره مختلف فراخورشیدی را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، جیک ترنر (ستاره‌شناس دانشگاه کرنل و نویسنده اصلی این تحقیق)، در بیانیه‌ای گفته است: «قدرت و قطبش سیگنال رادیویی و میدان مغناطیسی این سیاره، با پیش‌بینی‌های نظری سازگار است».

با این حال، ترنر و همکارانش هنوز مطمئن نیستند که سیگنالی را که تشخیص داده‌اند واقعاً از این سیاره (با نام Tau Boötes b) باشد. این پژوهشگران خواستار مشاهدات بیشتری در مورد این سامانه ستاره‌ای شدند که نزدیک به ۵۱ سال نوری با زمین فاصله دارد.

گفتنی است تحقیقات جدید با مشاهده مشتری آغاز شد. پژوهشگران قبلاً انتشارات رادیویی این سیاره را بررسی کرده و سپس اندازه‌گیری‌های انجام شده را دستکاری کردند تا ببینند که نزدیک بودن سیاره فراخورشیدی به ستاره میزبان و فاصله آن از زمین، چه تأثیری بر مشاهدات‌شان از یک سیاره فراخورشیدی می‌تواند داشته باشد.

آنها سپس به بررسی مشاهدات انجام شده در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ توسط آرایه فرکانس پایین (LOFAR) در هلند پرداختند. پژوهشگران علاوه بر سیگنال بالقوه Tau Boötes b، همچنین گزارش دادند که ممکن است سیگنالی از ستاره Upsilon Andromedae یا سیاره آن دریافت کرده باشند؛ اما این تشخیص حتی از سیگنال Tau Boötes b هم ضعیف‌تر بود.

 


محققان علاقمند به شناسایی انتشار رادیویی حاصل از سیارات هستند؛ زیرا ممکن است این اطلاعات به دانشمندان کمک کند تا آنچه را که در میدان‌های مغناطیسی آنها اتفاق می‌افتد، کشف کنند. این میدان‌های مغناطیسی هم به نوبه خود، بر شرایط سطح سیاره تأثیر می‌گذارند؛ به‌عنوان مثال، میدان مغناطیسی زمین از جوّ محافظت می‌کند که البته باعث می‌شود زنده بمانیم. این میدان‌های مغناطیسی همچنین می‌توانند بازگوکننده سایر اسرار جهان همچون ساختار و تاریخچه آن باشند.

علیرغم این واقعیت که تقریباً هر سیاره در منظومه شمسی در برهه‌ای از تاریخ، صاحب یک میدان مغناطیسی هم بوده، اما تاکنون، مطالعه مستقیم این میدانهای مغناطیسی برای دانشمندان دشوار بوده است. از این رو، انتشارات رادیویی می‌توانند به‌عنوان یک واسطه یا سرنخ عمل کنند.

ترنر می‌گوید: «ما از مشتری یاد گرفتیم كه چطور چنین امواجی را تشخیص بدهیم؛ سپس به جست‌وجو پرداختیم و آن را یافتیم».
کد مطلب: 63682
نام شما
آدرس ايميل شما


م
feedback
United States
منجی
feedback
Iran, Islamic Republic of
ستارگان برای من امواج رادیویی میفرستند
feedback
Iran, Islamic Republic of
ستاره هابرای من پیغام میفرستند مثلا
خورشید میگ فقط عاشق دیدارتم هی سبز
میشم برات
feedback
Iran, Islamic Republic of
ازعلاعم نور عفونت ۹۸، ویروسها، باکتری،غبار،زلزله،سیل، نور درحال چرخش است اودرتمام جهان و فضا محیط شده .وارد زمین شده.
feedback
Iran, Islamic Republic of
خب ستاره ها برای منجی پزغام میفرستند زمین، نورها ،ستارگان ونوراصلی
feedback
مطمعنم دانشمندان دوست دارن امواج رو بشنوند. . اگ صداهاشونو ک سخن میگن بشنوین شاید ازهوش برین واین قدرت خداوند سبحان است .
ش
feedback
Iran, Islamic Republic of
من میدونم استاره شناسان دنبالشن خب آخرش میفهمین عجله نکنبن .امواج الکتریسیته ... من همینجام کنارتون قلب مارو شکستین .
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام