کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آسیب‌پذیری و نقص‌های غیرقابل رفع میلیون‌ها دستگاه اینترنت اشیاء

16 دی 1399 ساعت 14:43

ایتنا - Amnesia:‎33 جدیدترین مورد از آسیب‌پذیری‌های طولانی است که می‌تواند تعداد بی‌شماری از دستگاه‌های جاسازی شده را تحت تاثیر قرار دهد.



این یک تصور عمومی است که محصولات اینترنت اشیایی که ارزان قیمت و قابل دسترس هستند؛ حاوی نقطه ضعف‌هایی باشند که به طور بالقوه توانایی به خطرانداختن میلیون‌ها دستگاه جاسازی شده را داشته باشند.

در حال حاضر تحقیق جدید شرکت Forescout در حوزه امنیت اینترنت اشیاء، 33 نقص امنیتی را در بسته‌های پروتکل منبع باز اینترنت مشخص کرده است که می‌تواند میلیون‌ها دستگاه جاسازی شده را در معرض حملات سایبری همچون رهگیری اطلاعات، هک کامل یا خارج از دسترس نمودن دستگاه قرار می‌دهد. دستگاه‌های آسیب دیده در موارد زیر کاربرد دارند: سنسورها و چراغ‌های هوشمند منازل، دستگاه‌های بارکدخوان، تجهیزات شبکه سازمانی، سیستم‌های اتوماسیون ساختمان و حتی تجهیزات کنترل صنعتی.

جمع‌بندی این نقص‌ها برای تخمین خطر واقعی ایجاد شده برای آرایش شبکه‌ها؛ اگر چه غیر ممکن نیست ولی دشوار است. در کنفرانس امنیتی Black Hat در اروپا، محققان Forescout آسیب‌پذیری‌های یافت شده در (stack) هفت قسمت TCP/IP را توضیح دادند.

 تیم تحقیقاتی آنها برآورد کرده که میلیون‌ها ابزاراز 150 کمپانی فروش احتمالا این آسیب پذیری‌ها را دارند؛ به مجموع این آسیب پذیری‌ها Amnesia:33 گفته می‌شود. هفت مورد از این stackها منبع باز هستند و به شکل‌های مختلف اصلاح و باز نشر شده‌اند. پنج مورد از این هفت stack بیش از بیست سال است که وجود دارند و دو مورد دیگر نیز از سال 2013 وارد بازار شده‌اند.

عمر زیاد stackها به این معنی است که نسخه‌ها و تغییرات زیادی از هر stack وجود دارد و کنترل مرکزی در مورد موضوع Patch این stackها وجود ندارد، زیرا تولید کنندگان باید کدها را وارد محصولاتی کنند که نیاز دارند که patch جدید را برای نسخه جدید نرم‌افزارشان دریافت نموده و سپس این Patch را برای کاربران منتشر کنند.

سرپرست تیم تحقیقاتی Elisa Constane می‌گوید: این stackها منبع باز هستند؛ بنابراین هر کس می‌تواند آنها را دستکاری کند و از آنها استفاده کند. شما ممکن است بتوانید این مساله را ثابت کنید یا نتوانید. اطمینان دارم این 150 فروشنده‌ای که ما آسیب‌پذیری آنها را با مدارک معتبر ثابت کرده‌ایم؛ فقط بخشی از هزاران ابزار آسیب‌پذیری است که ما از وجود آنها اطلاع داریم .

واقعا برای خیلی از تولیدکنندگان ابزارها امکان ندارد که بتوانند Patch ها را منتشر کنند، حتی اگر بخواهند یا بتوانند. زیرا خیلی از فروشنده‌ها، stackهای TCP/IP خود را با قیمتی کمتر از تولید کننده دسته سوم تهیه می‌کنند، که این تولید کنندگان باید برای دریافت Patch درگیر شوند. در حالی که تعدادی از این تولیدکنندگان برای دریافت Patch مشکلی ندارند.

از سوی دیگر محققان Forescout زمانی در تعدادی از دستگاه‌ها این آسیب‌پذیری‌ها را پیدا کردند که پس از رهگیری مشخص شد که سازنده این دستگاه‌ها دیگر در بازار فعالیتی ندارند." این وضعیت همچون یک به‌هم ریختگی مضحک است"

براساس یافته‌های محققان Forescout تعدادی از این آسیب‌پذیری‌ها مربوط به عدم نظارت اساسی در برنامه نویسی است؛ مثل نقص در بررسی اعتبارسنجی ورودی که باعث می‌شود سیسیتم نتواند مقادیر یا عملکردهای مشکل زا را شناسایی کند.

همچنین تعدادی از این مشکلات مربوط به نقص در حافظه سیستم هستند؛ از این رو فراموشی Amnesia:33 نامیده می‌شوند که به مهاجم اجازه می‌دهد که داده‌ها را از حافظه بخواند یا داده‌های دیگری را به آن اضافه کند که می‌تواند اطلاعات دستگاه را از بین برد یا کنترل دستگاه‌ها را به‌دست گیرد.

برخی از آسیب‌پذیری‌ها نیز به مکانیسم‌های اتصال به اینترنت مانند نحوه مدیریت stack از سوابق سیستم، نام، دامنه و آدرس دهی پروتکل‌های اینترنت مانند IPV4 و IPV6، مربوط هستند.

چون stack TCP/IP بسیار اساسی است و اینترنت و سایر شبکه‌ها را هم درگیر می‌کند؛ این آسیب پذیری‌ها به طور بالقوه انبوهی از اطلاعات را در معرض خطر حمله قرار می‌دهد و می‌تواند برای نفوذ در شبکه‌های شرکتی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

حداقل از4 مورد از این آسیب‌پذیری‌ها را می‌توان برای کنترل  از راه دور دستگاه  استفاده کرد. از آنجایی که مشخص نیست چگونه این نقص‌ها در اکثر موارد قابل برطرف شدن است ؛Forescout تصمیم گرفته است که جزئیات دستگاه‌های آلوه شده را افشاء نکند. ولی آزانس‌های زیادی در سراسر جهان همچون آزانس امنیت سایبری برای آگاهی  واحدهای صنعتی در مورد این آسیب پذیری‌ها هشدار داده اند.

یک نکته مثبت در این یافته‌ها این است که فقط دستگاه‌های جاسازی شده در در معرض آسیب پذیری‌های گروه Amnesia:33 قرار دارند (نه رایانه‌های شخصی، تلفن‌های هوشمندو سرورها و ...) و نکته مهم این است که اکثر کمپانی‌های فروش در تعیین آسیب‌پذیر بودن دستگاه‌های اینترنت اشیاء خود کمترین اقدام لازم را انجام می‌دهند؛ چه برسد به رفع این نقص‌ها، مسئولین این دستگاه‌ها باید هر چه بیشتر برPatch آنها نظارت کنند؛ دامنه دستگاه‌های متصل به شبکه را بیشتر بشناسند، بر الگوهای ترافیک نظارت کنند تا فعالیت‌های مشکوک را شناسایی نمایند.

همچنین Forescout در حال راه‌اندازی برنامه‌ای به‌نام Project Memoria برای دریافت آسیب‌پذیری‌های  stack TCP/IP و تمرکز بر روی کشف نقاط ضعف این دستگاه‌ها در سراسر جهان است.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا


کد مطلب: 63667

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/63667/آسیب-پذیری-نقص-های-غیرقابل-رفع-میلیون-ها-دستگاه-اینترنت-اشیاء

ايتنا
  https://www.itna.ir