۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۸

کلاه‌برداری جدید در فیس‌بوک؛ این شخص شما هستید؟

ایتنا - شگرد جدید مجرمین این است که پیام‌هایی را ایجاد می‌کنند که به نظر می‌رسد از طرف دوستان شما برایتان ارسال‌شده است؛ اما اگر این پیام را دریافت کردید، مواظب باشید چون ‌کلاه‌برداری است!
کلاه‌برداری جدید در فیس‌بوک؛ این شخص شما هستید؟

یکی از مکان‌های موردعلاقه کلاه‌برداران، فیس‌بوک است. از پست‌های ویروسی تبلیغ دریافت اینترنت رایگان گرفته تا برنده شدن در قرعه‌کشی، درواقع فیس‌بوک مملوء از طرح‌هایی برای فریب شما است.

به گزارش ایتنا از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، شگرد جدید مجرمین این است که پیام‌هایی را ایجاد می‌کنند که به نظر می‌رسد از طرف دوستان شما برایتان ارسال‌شده است؛ اما اگر این پیام را دریافت کردید، مواظب باشید زیرا ‌کلاه‌برداری است!

مجرمین مشغول انجام فعالیت‌های آنلاینی هستند، بدین شکل که در پیام‌رسان فیس‌بوک نفوذ کرده‌اند و برای قربانیان خود پیامی با عنوان آیا شما در این ویدیو هستید؟ ارسال می‌کنند.

طبیعتاً چنین پیامی حس کنجکاوی شما را برمی‌انگیزد، خصوصاً اگر از طرف یکی از دوستانتان باشد؛ اما همه این‌ها بخشی از یک کلاه‌برداری گسترده است و شما نباید سعی کنید ویدیوی داخل پیام را تماشا کنید.

 

 
این ویدیو درواقع یک ویدیو با پیش‌زمینه سیاه است که در باطن حاوی لینکی است که با کلیک بر روی آن کلاه‌برداران از یک سرویس کوتاه کننده URL استفاده کرده‌اند که مرورگر شمارا به صفحه ورود جعلی فیس‌بوک هدایت می‌کند. حال ممکن است از روی سهل‌انگاری کنجکاو شوید و به صفحه جعلی بروید.

با واردکردن نام کاربری و گذرواژه خود، وارد سیستم دیگری نمی‌شوید، بلکه فقط اطلاعات فیس‌بوک خود را در اختیار کلاه‌برداران گذاشته‌اید و آن‌ها می‌توانند به پروفایل فیس‌بوک شما وارد شوند و برای همه دوستان شما با همان پیام اسپم ارسال کنند و بدین صورت فیس‌بوک شمارا هک می‌کنند.

آنچه کلاه‌برداران به دنبال آن هستند
در بسیاری از موارد، مشخصات کاربر از طریق کلاه‌برداری ذکرشده در بالا مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. مجرمان با ارسال پیام برای دوستان شما، لینک‌های مخرب و پیشنهاد‌های آنلاین مشکوکی به آنها می‌دهند که در آخر سعی در خالی کردن حساب‌های بانکی و یا دسترسی به اطلاعات خصوصی آنها دارند.

برای ایمن ماندن چه‌کاری می‌توانید انجام دهید
اولین قانون امنیت سایبری این است که هرگز روی پیوند(لینک) یا پیوستی که حتی مبهم به نظر می‌رسد و مشکوک است کلیک نکنید. حتی اگر از طرف دوست مورد اعتماد باشد، باید همیشه بااحتیاط رفتار کنید.

مدیریت رمز عبور به بسیار مهم است و شما باید حداقل هرماه یک‌بار تمام اطلاعات ورود به حساب خود را تغییر دهید؛ و هرگز از رمزهای مشابه یکدیگر برای چندین وب‌سایت استفاده نکنید.
 

برخی از برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها به شما امکان می‌دهند احراز هویت دومرحله‌ای (2FA) را فعال کنید. این امکان از شما می‌خواهد که از طریق رسانه دومی همانند پیامک تأیید کنید که درواقع این شما هستید که وارد سیستم می‌شوید.

در آخر اگر مشکوک هستید که حساب شما به خطر افتاده است، گذرواژه خود را تغییر دهید و اگر پیام مشکوکی از طرف دوست خود دریافت کردید، از طریق پیام دیگری با آنها تماس بگیرید و از صحت پیام دریافتی مطمئن شوید.
کد مطلب: 63652
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام