۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۵۳

تشعشعات مناطق مختلف را چگونه اندازه‌گیری می‌کند؟

ایتنا - بسیاری تصور می‌کنند تشعشعات حاصل از دکل‌های موبایل یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلاء به انواع سرطان است، هرچند این موضوع تاکنون به صورت علمی ثابت نشده است.
تشعشعات مناطق مختلف را چگونه اندازه‌گیری می‌کند؟

بسیاری تصور می‌کنند تشعشعات حاصل از دکل‌های موبایل یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلابه انواع سرطان است، هرچند این موضوع تاکنون به صورت علمی ثابت نشده، اما این امکان فراهم است که میزان این امواج را در سامانه اندازه‌گیری شدت امواج الکترومغناطیس مشاهده و اگر میزان نمایش‌داده‌شده از استاندارد مشخص‌شده بیشتر باشد، اقدام به شکایت کنید.

به گزارش ایتنا از ایسنا، یکی از نگرانی‌هایی که با ورود ابزار دیجیتالی به زندگی افراد افزایش یافته، بیماری‌های ناشی از تشعشعات رادیویی است. با افزایش بیماری‌های جوامع امروزی از جمله سرطان‌های شناخته‌شده و ناشناخته، این گمان میان عامه مردم تقویت شده و بسیاری تصور می‌کنند تشعشعات حاصل از دکل‌های موبایل یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلاء به انواع سرطان است، هرچند این موضوع تاکنون به صورت علمی ثابت نشده است.

اپراتورهای تلفن همراه موظف هستند قانون حفاظت از تشعشعات و سلامت کاربران خود را رعایت کنند و به همین منظور سامانه اندازه‌گیری تجمعی شدت امواج الکترومغناطیس به منظور پایش تشعشعات تجهیزات رادیویی مطابق حدود استاندارد ملی ایران به شماره ۸۵۶۷ و کمیسیون بین‌المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیریون‌ساز (ICNIRP) با نصب ۷۰ ایستگاه ثابت در شهر تهران و ۱۸ ایستگاه ثابت در شهر شیراز راه‌اندازی شده است. مطابق با استانداردهای اعلام‌شده، حدود پرتوگیری امواج الکترومغناطیسی ۲۸ ولت‌برمتر است که در نمودار مربوط به هر ایستگاه، به صورت خط‌چین قرمز مشخص شده است.

در این باره محمدجواد آذری جهرمی پیش از این با اشاره به نگرانی‌ها درباره پارازیت اظهار کرده بود: ما چیزی به اسم نگرانی در برابر صرف پارازیت نداریم، موضوع، اثر تجمعی امواج الکترومغناطیسی موجود در اطراف مردم است که روی سلامتی مردم اثر می‌گذارد و شامل فرستنده‌های تلویزیونی، ایستگاه‌های ارسال امواج تلفن همراه و پارازیت‌ها می‌شود. سیگنال و غیرسیگنال هر دو یک اثر تجمیعی بر بدن انسان دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود: ما در این زمینه ایجاد شفافیت کردیم و در حال حاضر در تهران و شیراز اندازه‌گیری به‌خط کرده و نتایج آن را به‌لحظه منتشر می‌کنیم که میزان اثر تجمعی امواج الکترومغناطیسی چقدر است. گزارش آن را هم ارائه کردیم و در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم در دسترس است و مردم می‌توانند مشاهده کنند.

حفاظت از کاربران، با سامانه اندازه‌گیری امواج الکترومغناطیس
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ویدئوی «ایران هوشمند» به معرفی سامانه اندازه‌گیری تجمعی شدت امواج الکترومغناطیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پرداخته است. با مراجعه به این سامانه در سایت رگولاتوری و انتخاب ناحیه مورد نظر، تاریخ شروع و خاتمه‌ بازه مورد نظر برای بررسی شدت میدان انتخاب شده و داده‌ها بر اساس بازه‌ی انتخابی فیلتر می‌شود. پس از آن، مقادیر بیشینه، کمینه و متوسط اندازه‌گیری در بازه انتخابی برای ایستگاه مورد نظر نمایش داده می‌شود و هم‌چنین امکان نمایش و عدم نمایش سطح استاندارد روی گراف خروجی با این ابزار وجود دارد.

کاربران می‌توانند پس از مشاهده‌ میزان اندازه‌گیری‌شده، سطح استاندارد مصوب برای شدت میدان الکترومغناطیس بر اساس استاندارد ملی و ICNIRP که بین 300 کیلوهرتز تا 18 گیگاهرتز را روی گراف مشاهده و از کمتر بودن این میزان نسبت به حد استاندارد اطمینان حاصل کنند و اگر میزان نمایش‌داده‌شده از استانداردی که مشخص شده بیشتر باشد، می‌توان در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات، در این زمینه شکایت کرد.
کد مطلب: 63646
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام