يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۰

بلندترین رشته میان‌کهکشانی به‌طول ۵۰ میلیون سال نوری

ایتنا - با اینکه این طولانی‌ترین رشته‌ای است که تاکنون مشاهده شده، اما محققان بر این باور هستند که حتی می‌تواند آنچه که در تصاویر مشاهده می‌شود، طولانی‌تر هم باشد.
بلندترین رشته میان‌کهکشانی به‌طول ۵۰ میلیون سال نوری
رشته‌های بسیار داغ گاز معروف به فیلمان‌ها یا رشته‌های میان‌کهکشانی، باعث پیوند میان کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی می‌شوند و سراسر کیهان را احاطه کرده‌اند. حال، دانشمندان به‌تازگی موفق شدند طولانی‌ترین رشته را کشف کنند.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، طبق تحقیقات قبلی، پس از مهبانگ که ۱۳٫۸ میلیارد سال پیش انجام شد، مقدار زیادی از گاز هیدروژن دچار فروپاشی شد که به شکل رشته‌های طولانی و مارپیچ درآمد.

رشته‌های میان‌کهکشانی، شبکه‌ای کیهانی تشکیل می‌دهند که در سراسر جهان قابل‌مشاهده، امتداد دارند. در داخل این ساختار، کهکشانها به صورت یک الگوی تارمانند قرار گرفته و توسط این رشته‌ها به هم متصل شده‌اند.

اکنون دانشمندان به سرپرستی محققان دانشگاه بن در آلمان، توانسته‌اند طولانی‌ترین رشته کشف شده را مشاهده کنند. بر اساس بیانیه منتشر شده توسط دانشگاه بن، این رشته گاز به‌طور حیرت‌انگیزی به‌اندازه ۵۰ میلیون سال نوری امتداد دارد و ساختار آن با پیش‌بینی‌های انجام شده توسط شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای محققان همسو است.

توماس ریپریچ (استاد دانشگاه و نویسنده ارشد این مطالعه) می‌گوید: «طبق محاسبات، بیش از نیمی از ماده باریونیک جهان، در این رشته‌ها وجود دارد. باریونیک همان ماده‌ای است که ستاره‌ها و سیارات از آن تشکیل شده‌اند؛ درست مثل خود ما.»

گفته می‌شود از آنجا که این رشته‌ها تاکنون امتداد پیدا کرده‌اند، ذرات سازنده آنها بسیار پراکنده هستند و تشخیص آنها بسیار دشوار است. با این حال و بر اساس این بیانیه، استاد ریپریچ و همکارانش با استفاده از تلسکوپ فضایی eROSITA (تلسکوپ پرتو ایکس که توسط موسسه فیزیک فرازمینی ماکس پلانک ساخته شده)، برای نخستین‌بار توانستند این رشته گازی را مشاهده کنند.

ریپریچ در مورد این مشاهدات گفت:«ئی‌روزیتا برای تشخیص پرتو ایکس که از گاز رشته‌ها خارج می‌شود، دارای آشکارسازهای بسیار حساسی است. این تلسکوپ همچنین میدان دید وسیعی دارد؛ مثل یک عدسی با زاویه دید عریض، بطوریکه قسمت نسبتاً بزرگی از آسمان را می‌تواند با وضوح بالا ثبت کند».

این ویژگی‌های تلسکوپ فضایی به محققان این امکان را می‌دهد تا از اجسام عظیم مانند چنین رشته‌هایی، تصاویر دقیقی بگیرند و این کار را نسبتاً سریع انجام دهند.