۰
plusresetminus
سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۰۰

هشت واکسن به کمک پایان پاندمی می‌آیند

ایتنا - بعد از واکسن فایزر(Pfizer)، واکسن مدرنا (Moderna) دومین واکسن کروناست که روز شنبه مجوز استفاده اضطراری دریافت کرده است.
هشت واکسن به کمک پایان پاندمی می‌آیند


واکسن فایزر در انگلیس، کانادا، مکزیک و بحرین تاییدشده است. روسیه نیز مجوز دو واکسن تولید بومی را برای استفاده اولیه، چین نیز چهار واکسن خود را برای استفاده محدود و دو مورد دیگر در امارات متحده عربی و دیگری در بحرین تایید شده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، سال گذشته مقامات بهداشتی ووهان چین، مواردی از ذات‌الریه مشکوک در ۲۷ نفر شناسایی و این مورد را در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ به سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش کردند که به دنبال آن دانشمندان  ویروس کرونا (Sars-CoV-۲) جدید را در هفت ژانویه شناسایی و توالی ژنتیکی آن در ۱۱ ژانویه به اشتراک گذاشتند.

مدتی بعد دانشمندان با کمک فناوری واکسن تولید کردند و امروز دو واکسن تاییدشده، ۶  واکسن با تایید استفاده اولیه یا محدود، ۱۸ مورد در آزمایش‌های پیشرفته و حداقل ۶۰ مورد در مراحل اولیه آزمایش وجود دارند.

دانشمندان در واکسن مدرنا و فایزر- بیو ان تک (Pfizer-BioNTech) از تکنیک پیام‌رسان RNA (mRNA) استفاده کردند که قبلا هرگز استفاده‌نشده بود، آکسفورد، اسپوتینک وی (Sputnik V)، بیوتک (Biotech)، جانسون و جانسون (Johnson & Johnson) و کانسینو (CanSino ) چین از آدنوویروس‌ها برای مبارزه با سارس-کوو-۲، ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ استفاده کردند. درحالی‌که توسعه‌دهندگان دیگری مانند بهارات بیوتک (Bharat Biotech ) در حیدرآباد هند و سینوواک (Sinova)، سینوفارم ووهان (Sinopharm-Wuhan) و سینوفارم پکن (Sinopharm-Beijing) در چین در حال کار با ویروس غیرفعال هستند.

طی هفته گذشته، موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در هند از مرز ۱۰ میلیون نفر عبور کرد. اکنون همه امیدها به واکسن‌هاست و دولت هند تا تابستان سال ۲۰۲۱، ۲۵۰ میلیون نفر در معرض خطر را واکسینه خواهد کرد.

پنج واکسن آزمایشی در مراحل پیشرفته آزمایش‌های بالینی در هند قرار دارند. موسسه سروم هند (SII) برای تایید استفاده اضطراری برای واکسن آکسفورد-آسترازنکا (Oxford-AstraZeneca) که بزرگ‌ترین تولیدکننده آن در جهان است و بهارات بیوتک در حیدرآباد در حال آماده‌سازی داده‌های آزمایش مرحله آخر است.

هند برای برنامه ایمن‌سازی جهانی خود نیازمند واکسینه کردن بیش از ۲۶ میلیون نوزاد تازه متولدشده و ۲۹ میلیون زن باردار، گروه‌هایی که در اولویت قرار دارند شامل کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، کارکنان خط مقدم و افراد ۵۰ سال به بالاست البته این مورد به در دسترس بودن واکسن‌های اولیه بستگی دارد.

دکتر وی کا پائل، عضو آژانس دولتی  NITI Aayog  گفت که ۱۰ کشور از هند درخواست واکسن کرده‌اند. غیر از معاملات صورت گرفته، موسسه سروم ۲۰۰ میلیون دوز واکسن بیشتر از نامزدهای آکسفورد/ استرازنکا یا نوواکس (Novavax)، برای کوواکس (Covax) فراهم خواهد کرد. کوواکس، ائتلاف نوآوری‌ در آمادگی همه‌گیر (CEPI) و ابتکار جهانی برای اطمینان از دسترسی عادلانه به واکسن کووید-۱۹ صرف‌نظر از درآمد برای همه کشورهاست.

کوواکس روز جمعه از امضای قرارداد خرید با آسترازنکا برای ۱۷۰ میلیون دوز واکسن و یک تفاهم‌نامه (MoU) با جانسون و جانسون برای ۵۰۰ میلیون دوز (واکسن تک‌دوز) خبر داد. این معاملات علاوه بر معامله موجود کوواکس با موسسه سروم برای ۲۰۰ میلیون دوز و ۲۰۰ میلیون دوز دیگر برای واکسن Sanofi / GSK است.

این توافق‌نامه‌ها حداقل ۱.۳ میلیارد دوز واکسن تاییدشده توسط اهداکنندگان را در اختیار ۹۲ اقتصاد کم‌درآمد و متوسط ​​در اوایل سال ۲۰۲۱ قرار می‌دهد. انتظار می‌رود اولین دریافت‌کنندگان واکسن کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و کارکنان خط مقدم در ۹۲ کشور در نیمه سال ۲۰۲۱ بر اساس مصوبات نظارتی و آمادگی کشورها برای تحویل، باهدف پوشش ۲۰ درصدی جمعیت تا پایان سال باشند. دوزهای بیشتر واکسن برای پوشش بیشتر در سال ۲۰۲۲ در دسترس خواهد بود.

به‌عنوان بخشی از نمونه تحقیق و توسعه کوواکس، ائتلاف نوآوری‌ در آمادگی همه‌گیر در ۱۰ واکسن تجربی سرمایه‌گذاری کرده است که هفت مورد از آن‌ها در آزمایش‌های بالینی و ۹ مورد دیگر در مرحله تولید است. اکنون در حال ارزیابی نامزدهای اضافی برای حمایت از واکسن‌های آزمایشی نسل بعدی برای افزایش گزینه‌ها و در دسترس بودن است.

باوجود واکسن‌ها جهان می‌تواند در جنگ کووید-۱۹ پیروز شود، اما این مورد در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که ماسک را کنار نگذاریم و مراقب خود باشیم تا همه واکسینه شوند.
کد مطلب: 63489
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام