۰
plusresetminus
دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۵۱
تصویر برگزیده ناسا برای امروز

پیوند بزرگ میان مشتری و زحل

ایتنا - پیوند میان مشتری و زحل هر ۲۰ سال یکبار اتفاق می افتد. آخرین مورد در سال ۲۰۰۰ بود. اما این پیوندها همه مثل هم نیستند؛ برای مثال، از سال ۱۶۲۳ میلادی، مشتری و زحل هرگز تا این حد به هم نزدیک نبوده‌اند.
پیوند بزرگ میان مشتری و زحل
این پیوند بزرگ را از کجا می‌توانیم ببینیم؟
نزدیک جایی که خورشید غروب می‌کند. از لحاظ جهت و راستا، باید گفت که این عبور بسیار نزدیک مشتری و زحل از یکدیگر، به سمت جنوب غربی کرهٔ زمین خواهد بود. از آنجا که این جفت سیاره، به‌همراه خورشید و زمین تقریباً در یک خط مستقیم هندسی قرار خواهند داشت، درست در جایی مشاهده خواهند شد که خورشید غروب می‌کند و این پدیده از هر مکانی روی زمین قابل مشاهده است.
 
چه زمانی می‌توانیم این پیوند بزرگ را ببینیم؟
پس از غروب آفتاب. از آنجا که این دو سیاره تا حد زیادی در راستای خورشید قرار می‌گیرند، همیشه در آسمان نزدیک به خورشید ظاهر می‌شوند؛ اما وقتی به بهترین شکل ممکن قابل مشاهده هستند که زمین جلوی خورشید را بگیرد؛ ولی این دو سیاره نپوشاند و آن هم وقتی نیست جز زمان غروب خورشید. خیلی زود پس از آن، مشتری و زحل نیز غروب خواهند کرد، پس برای دیدن این پدیده، دیر نکنید!

 


آیا امشب تنها شبی است که می‌توانیم شاهد این پیوند بزرگ باشیم؟
امشب شب غول‌های بزرگ، کمترین فاصله را از ما خواهند داشت، اما در طی شب‌های آینده هم اندازهٔ آنها تا حد غیرمعمولی بزرگ به‌نظر خواهد رسید. از نظر فنی، نزدیکترین عبور آنها از زمین، در روز ۲۱ دسامبر (۱ دی) و در ساعت ۱۸:۲۰ به وقت جهانی (ساعت ۲۱:۵۰ به وقت ایران) انجام خواهد شد.
 
آیا در افق نزدیک و در نزدیکی این پیوند بزرگ، آتشفشانی در حال فوران وجود خواهد داشت؟
بله، به‌عنوان مثال اگر در گواتمالا زندگی می‌کنید، یعنی همان جایی که این تصویر برگزیدهٔ ناسا گرفته شده، شاهد چنین چیزی خواهید بود. در غیر این صورت به‌طور کلی، پاسخ منفی است. در همین تصویر برگزیدهٔ ناسا که هفته گذشته گرفته شده، مشتری و زحل در مرکز عکس و به‌سمت راست آن، درست بالای یک درخت دیده می‌شوند و غرق در نور هستند.
کد مطلب: 63486
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام