کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حمله بدافزاری به خبرنگاران الجزیره

1 دی 1399 ساعت 11:30

ایتنا - این حمله هماهنگ علیه کارکنان الجزیره در ژوییه و درست چند هفته پیش از آن روی داد که دولت آمریکا عادی شدن روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی را اعلام کرد.



یک دیده‌بان امنیت سایبری اعلام کرد ده‌ها خبرنگار شبکه رسانه‌ای دولتی الجزیره قطر در حمله‌ای که احتمالا از سوی دولت‌های عربستان سعودی و امارات متحده عربی انجام گرفته، هدف جاسوس افزار پیشرفته‌ای قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، "سیتیزن لَب" در دانشگاه تورنتو اعلام کرد بدافزار متعلق به گروه صهیونیستی NSO را ردگیری کرده که گوشی‌های شخصی ۳۶ خبرنگار، تهیه کننده و مدیر الجزیره را آلوده کرده است.

آنچه که بازرسان را نگران کرده این موضوع بوده که iMessage تلفن‌های همراه هدف گرفته را بدون این که کاربران آنها اقدامی کنند، آلوده کرده است. طبق گزارش "سیتیزن لَب"، تنها با زدن انگشت از سوی کاربران روی نوتیفیکیشن گوشی، بدافزار به گوشیها برای بارگزاری محتوایشان به سرورهای مرتبط با گروه NSO فرمان داده است و آیفونهای آنها را به ابزارهای مراقبتی قدرتمندی تبدیل کرده است بدون این که لازم باشد کاربران برای کلیک روی لینک مشکوک یا یک متن تهدیدکننده فریب داده شوند.

این حمله هماهنگ علیه کارکنان الجزیره که "سیتیزن لَب" آن را بزرگ‌ترین عملیات هک گوشی کارکنان یک تشکیلات توصیف کرده است، در ژوییه و درست چند هفته پیش از آن روی داد که دولت آمریکا عادی شدن روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی را اعلام کرد. تحلیلگران می‌گویند عادی سازی روابط میان این دو کشور احتمالا به همکاری قویتری در عرصه جاسوسی دیجیتالی میان رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی منجر می‌شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت اپل اعلام کرده که از جاسوس افزار گزارش شده توسط "سیتیزن لَب" مطلع بوده و در جدیدترین نسخه سیستم عامل iOS 14 محافظت‌های جدیدی علیه این نوع حملات پیش‌بینی کرده است. این شرکت به کاربران اطمینان داده که جاسوس افزار NSO کاربران معمولی را هدف نمی‌گیرد بلکه به دولت‌های خارجی که گروه خاصی را هدف می گیرند، فروخته می شود.


کد مطلب: 63483

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/63483/حمله-بدافزاری-خبرنگاران-الجزیره

ايتنا
  https://www.itna.ir