۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۳

مدارگرد خورشیدی شاهد شروع چرخه آب‌و‌هوایی جدید در خورشید است

ایتنا - تنها دو هفته پس از آنکه خورشید اولین شراره متوسط ​​خود از چرخه جدید خورشیدی را تولید کرد، دانشمندان اعلام کردند که جدیدترین فضاپیمایی که برای مطالعه خورشید اعزام شده، سرگرم انجام چه کاری است.
مدارگرد خورشیدی شاهد شروع چرخه آب‌و‌هوایی جدید در خورشید است
مدارگرد خورشیدی (پروژه‌ای مشترک میان ناسا و نهاد فضایی اروپا) در ماه فوریه با یک مأموریت هفت‌ساله برای تصویربرداری نزدیک از خورشید، با نماهایی بی‌نظیر از قطب‌های این ستاره، آغاز به کار کرد و تقریباً همان زمان بود که خورشید چرخه جدیدی از فعالیت خود را شروع کرد که به آن «چرخه خورشیدی ۲۵» می‌گویند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، تیم هوربوری (فیزیکدان کالج امپریال لندن در انگلیس که هدایت یکی از تیم‌های سازنده مدارگرد خورشیدی را برعهده دارد) در همایش خبری نشست سالانه اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا که به‌طور مجازی برگزار شد، گفت: «من فکر می‌کنم که زمان انجام این کار را درست انتخاب کرده‌ایم».
 
گفتنی است دانشمندان در اثر ادامه فعالیت ۱۱ ساله چرخه خورشیدی و دوره‌های فعال‌تر، پدیده‌های جذابی را مشاهده کرده‌اند. هوربوری اظهار می‌دارد: «ما در طی چند سال گذشته در یک کمینه ژرف خورشیدی بوده‌ایم؛  دوره‌ای بسیار کم‌فعالیت، بنابراین در طول این دوره اتفاقات زیادی رخ نداده است».

 


خط استوای خورشیدی برای ابزارهای مدارگرد خورشیدی، منطقه مثمرثمری بوده است. هوربوری می‌گوید: «ما مرتباً از بالای آن مرز رد می‌شویم و اندازه‌گیری‌های بسیار جالبی می‌کنیم». گفتنی است با ادامه چرخه خورشیدی، استوای مغناطیسی کج می‌شود و پدیده‌های جدیدی را برای مطالعه فضاپیما ایجاد می‌کند.
 
واقعیت این است که مطالعه خورشید در حالت فعال‌تر، برای دانشمندان جذابیت بسیار بیشتری دارد؛ چون در این دوره است که لکه‌های خورشیدی رشد می‌کنند و در سطح این سیاراه پراکنده می‌شوند، شراره‌ها که تابش خورشید را منتشر می‌کنند و همینطور برون‌رفت جرم تاجی که حباب‌ها را به سراسر منظومه شمسی گسیل می‌دارد.
 
البته این مأموریت چیزی بیش از تصاویر دراماتیک خواهد بود: وظیفه اصلی آن ژرفا بخشیدن به درک دانشمندان از مکانیک خورشید است تا بتوانند با دقت بیشتری پیش‌بینی کنند ستارهٔ ما چه کاری انجام خواهد داد. این روند می‌تواند چگونگی چرخه خورشیدی بعدی را هم به ما نشان دهد، اما همچنین می‌تواند به اپراتورهای ماهواره‌ای و فضانوردان درباره خطرات احتمالی در این به‌اصطلاح آب‌وهوای فضایی نیز هشدار دهد.
کد مطلب: 63402
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام