کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ساخت روباتی با امکان تامین نیرو از نور

سايت خبری ايتنا , 25 آذر 1399 ساعت 21:58

ایتنا- محققان به تازگی موفق به ساخت روبات کوچکی شده‌اند که از نور برای تامین نیروی خود به منظور انجام کارهایی نظیر راه رفتن و جا به جایی اجسان کوچک استفاده کند.


محققان به تازگی موفق به ساخت روبات کوچکی شده‌اند که از نور برای تامین نیروی خود به منظور انجام کارهایی نظیر راه رفتن و جا به جایی اجسان کوچک استفاده کند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، محققان دانشگاه نورث وسترن به تازگی موفق به ساخت روباتی در‌اندازه یک سکه شده‌اند که شباهت زیادی به حیوانات آبزی دارد. این روبات با بافت نرم که 90 درصد وزن آن را آب تشکیل می دهد دارای یک بدنه خارجی هیدروژلی است. همچنین این روبات می تواند با استفاده از اسکلت ساخته شده از نیکل خود تغییر شکل بدهد.
 
این روبات به منظور حرکت از الکتریسیته یا هیدرولیک بهره نمی برد و محققان به جای این فناوری‌ها از یک فرآیند سنتز شیمیایی برای برنامه ریزی مولکول‌ها به منظور پاسخ به نور استفاده کردند. زمانی که این روبات در معرض نور قرار می گیرد، این مولکول‌ها می توانند آب را به عقب برانند. سپس پاهای این روبات می تواند سفت شود و آن را از حالت صاف به حالت ایستاده منتقل کند.
 

 
 
روبات یاد شده یا استفاده از میدان مغناطیسی می تواند با سرعت راه رفتن عادی یک انسان حرکت کند. این روبات سکه ای می تواند با خم کردن بازوهایش به راخل اشیا را بلند کرده و آنها را در دست به صورت ثابت بگه دارد. این روبات به منظور حرکت این آیتم‌ها می تواند لوله شود و حتی برای کندن اشیا چسبناک خود را به لرزه در بیاورد.
 
محققان اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا آینده نسخه‌های دیگری از این روبات را در محیط آزمایشگاه بسازند که بتوانند کارهای بسیار ریز را نیز انجام بدهند. آنها اظهار داشته‌اند که این روبات می تواند در بسیاری از شرایط از قبیل حذف اجرا ناخواسته در محیط‌های مشخص مفید باشد.
 
به گفته این محققان این روبات همچنین به گونه ای طراحی شده است که می تواند از حرکات مکانیکی و نقل و انتقال نیرو به وسیله حرکت به منظور رساندن دقیق زیست درمانی یا سلولها به بافتهای خاص استفاده کند. به این ترتیب کاربری‌های روبات شده در زمینه پزشکی نیز در آینده اثبات خواهد شد.
 


کد مطلب: 63389

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/63389/ساخت-روباتی-امکان-تامین-نیرو-نور

ايتنا
  https://www.itna.ir