کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فقط ۴۰ درصد از مدارس از شاد استفاده می‌کنند

17 آذر 1399 ساعت 11:20

ایتنا - تنها ۴۰ درصد مدارس از سامانه شاد استفاده می‌کنند و برخی از مدارس ابزارهای خاص خودشان را دارند و یا از سامانه‌های داخلی استفاده می‌کنند.



در حالی آموزش مجازی برای دانش‌آموزان در بستر سامانه شاد رایگان است که تنها ۴۰ درصد مدارس از سامانه شاد استفاده می‌کنند و برخی از مدارس ابزارهای خاص خودشان را دارند و یا از سامانه‌های داخلی استفاده می‌کنند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، از زمان شیوع کرونا در کشور از اسفند سال گذشته و تعطیلی تمامی مراکز آموزش، آموزش مجازی در دستور کار قرار گرفت و البته از همان زمان اتصال به شبکه شاد یا آموزش آنلاین دانش‌آموزان، با مشکلات زیادی همراه بود؛ گلایه خانواده‌ها، معلم‌ها و دانش‌آموزان برای چالش‌های اتصال به این برنامه یک سمت این ماجرا و ناتوانی در تامین سخت‌افزار مورد نیاز برای اتصال به شبکه آموزش مجازی طرف دیگر ماجراست.

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- چندی پیش درباره ارائه اینترنت رایگان به مدارس گفت: روزانه سه میلیارد تومان یارانه بابت اینترنت رایگان به آموزش و پرورش از طرف دولت پرداخت می‌شود. اینترنت رایگان را برای همه دانش‌آموزان و معلمان رسمی و غیررسمی ارایه دادیم بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در زمان اوج مصرف از اینترنت رایگان استفاده می‌کنند و ۸.۵ میلیون نفر روزانه از اینترنت رایگان استفاده می‌کنند.

آذری جهرمی همچنین آماری از استفاده از شاد منتشر کرد که مطابق آن، اعلام شده بود بیش از ۱۱ میلیون دانش‌آموز عضو شاد هستند و این در حالی است که در یک نظرسنجی که در صفحه خود از کاربران درباره استفاده از شاد و یا سایر پیام‌رسان‌ها برای آموزش مجازی پرسیده بود،  کاربران ۲۷ درصد به شاد رای داده و ۷۳ درصد گزینه سایر ابزارها را انتخاب کردند.

همچنین در حالی که بسیاری از معلمان، به واسطه مشکلاتی که شاد دارد، آموزش را از طریق شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های دیگر دنبال می‌کنند، محسن حاجی میرزایی - وزیر آموزش و پرورش- چندی پیش اعلام کرده بود برای تمام مدارس استفاده از شاد، تعیین شده و آنها اجازه ندارند از دیگر پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند و اگر مدرسه‌ای از اپلیکیشن دیگری استفاده کند، به ان موضوع رسیدگی خواهد شد.

البته آنطور که وزیر آموزش و پرورش می‌گوید، آمار استفاده و پیوستن به شاد روز به روز در حال افزایش است و مسائل و مشکلاتش کاهش می‌یابد، برخی از این مشکلات به زیرساخت‌های فنی مربوط می‌شود که شناسایی شده به اعتقاد او، شاد هر هفته با شاد هفته قبل متفاوت خواهد بود و خدمات بهتر و هموارتری را ارائه خواهد کرد.

با وجود این، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌تازگی بار دیگر درباره اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان گفت: بر اساس سیاستی که وزارت آموزش‌وپرورش اتخاذ کرد، آموزش‌ها به بستر سامانه شاد منتقل‌شده و این سامانه برای آموزش مجازی مورد تائید این وزارتخانه در مدارس دولتی است؛ بنابراین آموزش مجازی رایگان از طریق سامانه شاد فراهم‌شده است و برای استفاده از آن، هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و تمام هزینه‌های آن را دولت تأمین می‌کند.

به گفته آذری جهرمی، اگرچه بهتر است درباره میزان استفاده از سامانه شاد در کل کشور به آمار وزارت آموزش‌وپرورش اتکا شود، اما ارزیابی وزارت ارتباطات این است که ۱۱ درصد مدارس غیرانتفاعی از ابزارهای خاص خودشان استفاده می‌کنند، ازجمله برخی از سامانه‌های داخلی که همین امر باعث یک رشد تقریباً ۱۲۰۰ درصدی در ابزارهای آموزش مجازی در شبکه ارتباطی کشور شده است و نظرسنجی‌ها از مجموع مدارس باقی‌مانده از سراسر کشور نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از مدارس از سامانه شاد استفاده می‌کنند.

این روزها که به دلیل شیوع کرونا،‌ آموزش مجازی به یکی از ارکان مبارزه با این ویروس تبدیل شده، یکی از مشکلات آموزش مجازی در مدارس، هزینه‌های بالای آن برای دانش‌آموزان و معلمان است و اگرچه استفاده از سامانه شاد رایگان اعلام شده، اما هنوز حتی نیمی از مدارس هم از این سامانه استفاده نمی‌کنند، مشکلات فنی شاد یا افزایش ترافیک این سامانه در ساعات پرمصرف می‌تواند از دلایلی باشد که با وجود رایگان بودن ترافیک، باعث شده کاربران عطای شاد را به لقایش ببخشند و از ابزارهای دیگری استفاده کنند.


کد مطلب: 63314

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/63314/فقط-۴۰-درصد-مدارس-شاد-استفاده-می-کنند

ايتنا
  https://www.itna.ir