۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۱۳

نخستین مأموریت هند به‌مقصد ناهید در سال ۲۰۲۴

ایتنا - هند در پی همه‌گیری کرونا، مأموریت خود به‌مقصد ناهید را با اندکی تأخیر در سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد کرد.
نخستین مأموریت هند به‌مقصد ناهید در سال ۲۰۲۴
مدارگرد هند با نام «شوکرایان» Shukrayaan نخستین مأموریت سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) به زهره خواهد بود و این سیاره را به‌مدت چهار سال مطالعه خواهد کرد.

به گزارش ایتنا به نقل از Space، گفته می‌شود که این نهاد فضایی دست‌کم از سال ۲۰۱۸ خواستار تهیه ابزاری برای انجام مأموریت در زهره شده است. ماریا آنتونیتا (از مدیرانISRO) در هنگام بحث درباره برنامه جدید 10 ساله ناسا برای علوم سیاره‌ای، اطلاعات بیشتری در مورد شوکرایان ارائه داد.
او گفت: «نهاد ISRO هدف خود را برای پرتاب، اواسط سال ۲۰۲۳ تعیین و در سال ۲۰۱۸ نیز فراخوان خود را برای استفاده از ابزار منتشر کرد، اما خانم آنتونیتا هفته گذشته به اعضای کمیته برنامه‌ریزی بررسی‌های آکادمی ملی گفت که تأخیرهای مربوط به همه‌گیری کرونا، تاریخ هدف را برای شوکرایان تا ماه دسامبر سال ۲۰۲۴ به تعویق انداخته است».

آنتونیتا افزود: «در اواسط سال ۲۰۲۶ که شاهد هم‌ترازی بعدی زهره و زمین هستیم، یک فرصت پرتاب پشتیبان نیز در اختیار خواهیم داشت و به این ترتیب می‌توانیم میزان مصرف سوخت فضاپیماها در حین ترابری سیاره‌ای را به حداقل برسانیم».

 


بنابر گفته‌های آنتونیتا، قرار است شوکرایان سوار بر موشکی هندی با نام GSLV Mk II پرتاب شود، اما این امکان هم وجود دارد که برای حمل ابزار یا سوخت بیشتر، بر روی موشک قدرتمندتر GSLV Mk III قرار بگیرد. در طی سه ماه تا شش ماه آینده، ISRO تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.

گفتنی است این فضاپیما برای کاوش در محیط ناهید، چندین ابزار حمل خواهد کرد. ابزار اصلی، یک رادار دیافراگم مصنوعی است که برای بررسی سطح ناهید مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سطح زهره توسط ابرهای غلیظی پوشیده شده است که نگاه اجمالی به آن را در نور مرئی غیرممکن می‌کنند.

ابزار دیگر، در همکاری مشترک سوئد و هند پدید آمده و به Venusian Neutrals Analyzer معروف است که به بررسی نحوه تعامل ذرات باردار خورشیدی با جوّ زهره می‌پردازد. شایان ذکر است که نسل قبلی این ابزار در مأموریت ماه Chandrayaan-1 ماه هند در خلال سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ با هدف مطالعه چگونگی تأثیر ذرات خورشیدی بر سیاراتی با جوّ بسیار رقیق به فضا پرتاب شد.
کد مطلب: 63286
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام