۰
plusresetminus
جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۳

وضعیت نامناسب باکتری‌های دستگاه گوارش می‌تواند کیفیت خواب شما را بر هم بزند

ایتنا - افرادی که دارای اختلالی در سیستم بدنشان ایجاد شده (مثلا ناشی از استفاده از آنتی‌بیوتیک) ممکن است در نتیجه آن با مشکلاتی در خواب خود مواجه شوند.
وضعیت نامناسب باکتری‌های دستگاه گوارش می‌تواند کیفیت خواب شما را بر هم بزند
به طرز فزاینده‌ای روشن شده است که باکتری‌های روده نقشی بزرگ در سلامت فرد ایفا می‌کنند، و به طور بالقوه، بسته به رژیم غذایی فرد و فاکتورهای دیگر، آن را بهبود می‌بخشد یا به آن صدمه می‌زند. یک مطالعه جدید که در ژاپن به انجام رسیده باکتری‌های دستگاه گوارش را به کیفیت خواب مرتبط تشخیص داده است، و دریافته است که افرادی که دارای اختلالی در سیستم بدنشان ایجاد شده (مثلا ناشی از استفاده از آنتی‌بیوتیک) ممکن است در نتیجه آن با مشکلاتی در خواب خود مواجه شوند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این مطالعه برگرفته از دانشگاه Tsukuba است، که در آن پژوهشگران اثرات تغییرات باکتریهای دستگاه گوارش و آنتی‌بیوتیک‌ها بر کیفیت خواب را با استفاده از موشها مورد مطالعه قرار دادند. یک گروه از موشها به مدت یک هفته دوز آنتی‌بیوتیکی قوی دریافت کردند تا باکتریهای گواریشیشان از بین بروند؛ اما برای یک گروه دیگر از موشها، به عنوان گروه کنترل (شاهد)، چنین کاری انجام نشد.
 
مشخص شد که باکتریهای دستگاه گوارش نقشی مهم در تجزیه غذا به متابولیتها ایفا می‌کنند، و پروفایل آن دارای تفاوتی معنادار در موشهایی که آنتی‌بیوتیک دریافت کرده بودند نسبت به موشهای کنترل بود. یکی از مشخصه‌های موشهای تحت آزمایش این بود که 60 متابولیت رایج را از دست داده بودند.
  
این پژوهشگران، با تجزیه و تحلیل متابولیت‌ها و نقشی که در بدن ایفا می‌کنند، دریافتند که آنتی‌بوتیک‌ها عمدتا بر فرایندهای دخیل در تولید فرستنده‌های عصبی تاثیرگذار هستند. مشخص شد که موشهایی که آنتی‌بوتیک دریافت کردند دارای سطح پایینی از ویتامین B6، که نقشی در تولید پیام‌رسانهای عصبی ایفا می‌کند، و سطح بالایی از تریپتوفان بودند.
 
تریپتوفان یک پیشساز پیام‌رسان عصبی سروتونین است، که مشخص شد - با وجود سطح بالای تریپتوفان – در این موشها نزدیک به صفر است. این یافته‌ها نشانگر آن هستند که آنتی‌بوتیکها ممکن است تحریک‌کننده تغییراتی در بدن باشند که مسیر تریپتوفان به سروتونین را مختل می‌کنند.
 
این مطالعه خاطرنشان نموده است که تغییرات تحریک‌یافته از آنتی‌بوتیک که منتج به از دست رفتن سروتونین می‌شوند در ادامه بر خواب تاثیر منفی می‌گذارند، که منجر به مشکل خواب می‌شود. از اینرو پژوهشگران برای این دسته از افراد تغییر رژیم غذایی که پروفایل باکتریهای گوارشی را بهبود ببخشد توصیه می‌کنند.
 
کد مطلب: 63275
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام