۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۲۴

بزرگ‌ترین شراره خورشیدی در بیش از ۳ سال گذشته

ایتنا - این شراره خورشیدی از کلاس M4.4 و یک طوفان خورشیدی با توان متوسط ​​بود.
بزرگ‌ترین شراره خورشیدی در بیش از ۳ سال گذشته
روز یکشنبه ۲۹ نوامبر، خورشید قدرتمندترین فوران خود در بیش از سه سال گذشته را نشان داد.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، این شرارهٔ خورشیدی که انفجاری ناگهانی و درخشان حاصل از انرژی الکترومغناطیسی بود، با درجهٔ M4.4 در مقیاسی معرفی شد که ستاره‌شناسان برای طوفان‌های خورشیدی استفاده می‌کنند. شراره‌های کلاس M فوران‌هایی با اندازه متوسط ​​هستند و در مقایسه با جرقه‌های کوچک کلاس C و جرقه‌های بزرگ کلاس X در مقیاسی از ۱ تا ۹ درجه‌بندی می‌شوند و عدد بیشتر، نشان‌دهنده شراره‌های قوی‌تر است.

انفجار درخشان M4.4 با انفجار جرم تاجی خورشید همراه بود که غالباً می‌تواند در کنار شراره‌های خورشیدی رخ دهد. برون‌دهی توده تاجی، عبارت است از انتشار زیاد پلاسما و میدان‌های مغناطیسی از تاج خورشیدی که بیرونی‌ترین لایه را تشکیل می‌دهد.

گفتنی است این شراره یک چرخهٔ کاملاً جدید خورشیدی (چرخهٔ خورشیدی ۲۵) را آغاز کرد، که در دسامبر ۲۰۱۹ آغاز و در سپتامبر اعلام شد. چرخهٔ خورشیدی پیشین از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۹ ادامه داشت و با اینکه این مرحله از فعالیت جدید خورشیدی با این انفجار قدرتمند آغاز شد، اما دانشمندان تخمین می‌زنند که چرخه‌ای نسبتاً آرام خواهد بود؛ درست مانند چرخهٔ خورشیدی ۲۴.

 


شایان ذکر است که آب‌وهوای خورشیدی یک چرخهٔ فعالیت ۱۱ ساله را دنبال می‌کند و ردیابی این چرخه‌ها و فعالیت‌های همیشه‌درحال‌تغییر خورشید، نه تنها برای علم بلکه برای زندگی روزانهٔ ما در روی زمین نیز حائز اهمیت است. شراره‌های خورشیدی و بیرون راندن جرم تاجی، انفجارهایی باورنکردنی از تابش الکترومغناطیسی آزاد می‌کند. این برون‌دهی‌های ناگهانی انرژی می‌توانند آنقدر شدید باشند که تأثیرات‌شان به زمین هم برسند و باعث خاموشی رادیو و بروز سایر اختلالات فناورانه شوند.

از سوی دیگر، گفته می‌شود اگرچه ما روی زمین این شراره را در کلاس M مشاهده کردیم، اما از آنجا که این رویداد تا حدی در پشت خورشید اتفاق افتاده است، این امکان وجود دارد که در واقع یک شرارهٔ قوی‌تر بوده باشد.
کد مطلب: 63269
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام