۰
plusresetminus
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۵

دومین تلسکوپ رادیویی بزرگ در جهان رو به خاموشی است

ایتنا - تلسکوپ رصدخانه آریسیبو با پهنای ۳۰۰ متر در پورتوریکو بدون استقرار خدمه قابل تعمیر و بازسازی نیست.
دومین تلسکوپ رادیویی بزرگ در جهان رو به خاموشی است
بنیاد ملی علوم آمریکا به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد بهره‌برداری از رصدخانه معروف Arecibo را به پایان برساند.

به گزارش ایتنا و به نقل از Technology Review، این رصدخانه، حاوی یک تلسکوپ رادیویی با پهنای ۳۰۰ متر و وزن ۹۰۰ تن در پورتوریکو واقع است. گفته می‌شود که این کار ضربه بزرگی به جامعه نجوم وارد خواهد کرد؛ چرا که از این تلسکوپ به مدت ۵۷ سال برای انجام پژوهش‌های شگرف در علوم فضایی و جوّی استفاده می‌شده است.

گفتنی است تلسکوپ آریسیبو ده‌ها سال در برابر سایش و طوفان‌های مختلف و سایر بلایای طبیعی از جمله خسارت طوفان ماریا در سال ۲۰۱۷ و چند زمین‌لرزه مقاومت کرده است. اما در ماه اوت، یک کابل پشتیبانی از سوکت آن خارج شد و در بشقاب آن، ۳۰ متر پارگی پدید آورد.

مهندسان این مشکل را قابل جبران دانستند، اما در روز ۶ نوامبر کابل دوم کاملاً قطع شد. این کابل جدید به همان برج قبلی متصل شده بود و پس از چند ماه کار با وزن اضافی، سرانجام شکست.

مهندس با ارزیابی خسارت متوجه شد که این سازه در معرض خطر یک خرابی فاجعه‌بار قرار دارد و هر لحظه ممکن است این تلسکوپ سقوط کند. سپس بنیاد ملی علوم که ناظر بر این تلسکوپ است، اعلام کرد که تعمیر آریسیبو برای کارگران و کارمندان ساختمانی بسیار خطرناک است و حتی اگر تعمیرات موفقیت‌آمیز باشد هم، هیچ راهی برای تضمین ثبات طولانی‌مدت وجود ندارد.

 


گفتنی است آریسیبو، مدت‌زمان زیادی بزرگترین تلسکوپ رادیویی تک‌بشقابی در جهان بود ولی تلسکوپ کروی دیافراگم پانصد متری چین در سال ۲۰۱۶ از آن پیشی گرفت.

آریسیبو به‌مدت چندین دهه، به‌طور منحصر به‌فرد توانایی مطالعه جوّ و اشیاء موجود در فضا را از راه‌هایی هیچ ابزار دیگری نمی‌تواند داشته باشد، انجام می‌داد؛ به‌ویژه در زمینهٔ مشاهدات راداری سیارات دوردست، قمرها و سیارک‌های نزدیک به زمین.

آریسیبو یکی از معدود ابزارهای موجود در زمین است که می‌تواند پرتوهای راداری را به اجرام منظومه شمسی بتاباند و برای تعیین ساختار و حرکت آن اجسام مورد استفاده واقع شود.
کد مطلب: 63234
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام