۰
plusresetminus
يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۳
در زنجیره تولید محصولات فناوری

بایدن هم راه ترامپ را می‌رود؟

ایتنا - متلاشی شدن زنجیره تامین جهانی فناوری که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ آغاز شد، به نظر می‌رسد در دوران جو بایدن هم ادامه پیدا می‌کند.
بایدن هم راه ترامپ را می‌رود؟


شرکت اپل، بزرگترین غول فناوری در میان شرکت‌های زیادی است که برای تولید محصولاتشان به کارخانه‌های چینی متکی هستند. این شرکت تولید تبلت آیپد و نوت‌بوک مک‌بوک را از چین به ویتنام منتقل خواهد کرد. شرکت فاکسکان ۲۷۰ میلیون دلار سرمایه گذاری جدید برای ویتنام اختصاص داده است. این اقدامات نشان دهنده مهاجرت بزرگ‌تر و طولانی مدتی است که احتمالا پیامدهایی برای تولیدکننده آیفون و همچنین نقش چین به عنوان کارخانه جهان خواهد داشت.

به گزارش ایتنا از ایسنا، تری گو، بنیانگذار فاکسکان برای توصیف روند تجزیه زنجیره تامین یکپارچه به حداقل دو بخش از واژه نسل دوم استفاده کرده است. یونگ لیو، رییس هیات مدیره این شرکت در اوت اعلام کرده بود کشورهایی مانند هند در جنوب شرقی آسیا و منطقه آمریکا می‌توانند در آینده اکوسیستم تولیدی خود را داشته باشند. این روند اکنون غیرقابل برگشت به نظر می رسد و کشورهای دیگر نظیر هند و ویتنام در حال تقویت زیرساخت و تلاشها برای جذب تولیدکنندگان از طریق کاهش هزینه ها و نگرانیهای ژئوپلیتیکی هستند.

خصومت تجاری ترامپ در قبال چین باعث شد بسیاری از تولیدکنندگان ظرفیت تولید را به کشورهای همسایه نظیر ویتنام و مناطق دورتری مانند مکزیک و هند منتقل کنند تا با تعرفه های تنبیهی روبرو نشوند و ریسک تحریمهای آینده را خنثی کنند. تیم کوک، مدیرعامل اپل که ایجاد یک زنجیره تامین چین محور را سازماندهی کرده بود، در برابر جابجایی گسترده زنجیره تامین مقاومت می کرد اما در سال‌های اخیر به میزان فزاینده ای در حال بررسی گزینه‌های دیگر بوده است.

این شرکت به افزودن ظرفیت تولید آیفون در هند از طریق شرکای تولیدکننده خود ادامه می دهد و سیاست‌های نارندرا مودی، نخست وزیر هند برای جذب شرکت‌های بزرگ تلفن هوشمند برای تولید محصولاتشان در این کشور هم در این روند بی‌تاثیر نبوده است. شرکت پگاترون جدیدترین تولیدکننده آیفون بوده که وارد هند شده و اوایل ماه جاری از اختصاص ۱۱ میلیون دلار سرمایه گذاری برای واحد هندی خود و آغاز تولید در این کشور از اواخر سال ۲۰۲۱ خبر داد.

در آمریکا هم اپل در حال لابی با دولت برای حمایت از تولید داخلی از طریق تخفیفهای مالیاتی است. شرکت TSMC تایوان که یکی از شرکای بزرگ اپل است، در حال برنامه ریزی برای ساخت یک کارخانه تراشه در آریزوناست. با این حال کوچکی و فناوری این تاسیسات به معنای آن است که فعلا به مشتریان کوچکتر خدمات عرضه خواهد کرد.

علاوه بر اپل، شرکت گوگل آلفابت هم به فاکسکان برای تولید قطعات کلیدی سرورهایش در ویسکانسین سفارش داده است. انتظار می رود تولید انبوه در این محل در سه ماهه نخست سال آینده آغاز شود. مقامات پگاترون اوایل ماه جاری اظهار کردند که این شرکت قصد دارد فعالیت‌های تولیدی در آمریکا برای خدمت رسانی به مشتریانش دایر کند.

شرکت ویسترون یک تولیدکننده قراردادی تایوانی دیگر است که علاوه بر تولید آیفون، لپ تاپ و سرور برای سایر مشتریان آمریکایی خود تولید می کند. ویسترون هم اعلام کرده که قصد دارد به ظرفیت تولید در مکزیک و تایوان اضافه کند. این شرکت یک کارخانه شرکت وسترن دیجیتال را در مالزی خریداری کرده است. سیمون لین، رییس هیات مدیره این شرکت در مارس اظهار کرده بود که نیمی از ظرفیت تولید ویسترون تا سال ۲۰۲۱ می‌تواند در خارج از چین واقع شود. فعالیت‌های تولیدی ویسترون در ویتنام افزایش پیدا کرده و این شرکت هند را به دلیل منابع و بزرگی بازار این کشور، یک محل استراتژیک کلیدی در دهه آینده می‌بیند.

تعرفه‌های ترامپ علیه محصولات تولید چین باعث شد شرکت‌های بین‌المللی در فعالیت‌های تولیدی خود تجدیدنظر کنند. اکنون بخشی از کنسول‌های بازی سوئیچ شرکت نینتندو توسط شرکت شارپ در مالزی تولید می شود.

اگرچه اپل در حال متنوع کردن زنجیره تامین جهانی است، اما روابطش با تولیدکنندگان چینی را به منظور خدمات رسانی به بازار داخلی چین عمیق‌تر کرده است. شرکت لوکس شیر پرسیژن اینداستری چین اوایل امسال قراردادی برای خرید تاسیسات تولید شرکت ویسترون در چین منعقد کرد و به این ترتیب نخستین شرکت چینی خواهد بود که گوشی‌های برند اپل را در این کشور مونتاژ می‌کند. سفارش تولید آیپد اکنون بین شرکت BYD الکترونیک اینترنشنال با فاکسکان و کامپال الکترونیکس تقسیم شده است. شرکت‌های چینی لوکس شیر و جئورتک هم ایرپاد تولید می‌کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، رییس هیات مدیره فاکس‌کان اوایل ماه جاری گفت: ۳۰ سال طول کشید تا فاکسکان فعالیت‌های تولیدی وسیع خود در چین را بنا کند و هند یا یک منطقه دیگر یک شبه نمی توانند جای چین را بگیرند.
کد مطلب: 63217
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام