۰
plusresetminus
شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۵۷

پرتاب ۳۰ ماهواره توسط راکت‌لب

ایتنا - شرکت راکت‌لب به‌تازگی یک ماهواره به مدار تحویل داد و گامی بلند در جهت استفاده مجدد از تقویت‌کننده برداشت و مأموریت «بازگشت به فرستنده»، فرصت جدیدی برای راکت‌لب فراهم آورد.
پرتاب ۳۰ ماهواره توسط راکت‌لب
تقویت‌کننده الکترونیکی دومرحله‌ای شرکت راکت‌لبز، روز ۱۹ نوامبر محل پرتاب این شرکت واقع در نیوزیلند بلند شد. این محموله، حامل ۳۰ فضاپیما به مدار نزدیک زمین برای مأموریتی است به‌نام «بازگشت به فرستنده».

به گزارش ایتنا و به نقل از Space،  حدود دو ساعت پس از بلند شدن، کارکنان راکت‌لب با استفاده از یک کشتی بازیابی، ماده تقویت‌کننده را خارج کردند. گفته می‌شود که قرار است راکت‌لب آن را به ساحل منتقل کند تا به تجزیه و تحلیل آن بپردازد و به تلاش‌های خود برای استفاده مجدد از نخستین مرحله الکترون، شتاب بخشد.

پیتر بک (بنیانگذار و مدیرعامل آزمایشگاه راکت‌لب)، پیش‌تر در یک همایش تلفنی به خبرنگاران گفته بود: «وقتی آن را دوباره به کارخانه برگردانیم، برای ما مثل یک بررسی و تحقیق تحقیقات صحنه جنایت خواهد بود. ما واقعاً ما همه اجزا را جدا خواهیم کرد تا بررسی کنیم که هر یک از اجزای زیرمجموعه چه عملکردی داشته است».

 

آقای بک می‌گوید دستیابی به هدف استفاده مجدد احتمالاً مأموریت‌های الکترون برای آزمایشگاه راکت‌لب و مشتریانش را تا میزان قابل‌توجهی ارزان‌تر خواهد کرد. اما مزیت اصلی پیش‌بینی شده، عبارت است از افزایش نرخ تولید موشک و فرکانس‌های پرتاب.

گفتنی است راکت‌لب قصد دارد سرانجام با استفاده از بالگرد، الکترونهایی را که از آسمان در حال سقوط هستند به دام بیندازد. الکترون با درازای ۱۸ متر، بسیار کوچک است و نمی‌تواند قدرتی معادل موشک‌های فالکون ۹ از شرکت اسپیس‌ایکس داشته باشد. آقای می‌گوید الکترون نمی‌تواند به اندازه کافی سوخت حمل کند تا برای فرود هم مقدار مورد نیاز را با خود به‌همراه داشته باشد.

شایان ذکر است که راکت‌لب قبل از پرتاب‌های عملیاتی، نخستین مراحل الکترون را به حالت کنترل‌شده به زمین هدایت کرده است. اما در خصوص «بازگشت به فرستنده» – یعنی شانزدهمین پرواز الکترون – نخستین‌بار است که این شرکت با چتر نجات این کار را انجام می‌دهد و همچنین نخستین‌باری است که یک تقویت‌کننده پس از پرواز بازیابی می‌شود.
کد مطلب: 63177
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام