۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۵۴

استفاده فضانوردان کرو-۱ اسپیس‌ایکس از «بچه‌یودا» به‌عنوان نشانگر گرانش صفر

ایتنا - در طی مأموریت رزی‌لینس، «کودک جنگ ستارگان» به‌عنوان نشانگر گرانش صفر، لبخندی را بر لب‌های ما نشان داد و در کل، هدف برنامه هم همین بود.
استفاده فضانوردان کرو-۱ اسپیس‌ایکس از «بچه‌یودا» به‌عنوان نشانگر گرانش صفر

چند دقیقه بعد از پرتاب کپسول ریزی‌لینس سوار بر کرو دراگون از شرکت اسپیس‌ایکس، در روز ۱۵ نوامبر، چهار فضانورد سرنشین آن، مسافری را که به‌طور پنهانی سوار شده بود، آزاد کردند. این مسافر  کسی نبود جز یک نسخه کوچک از «بچه‌یودا» یا همان کودک جنگ ستارگان.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، بچه‌یودا نشانگر یک نقطهٔ عطف بود و به جهانیان نشان داد که فضانوردان ناسا سوار بر نخستین پرواز عملیاتی اسپیس‌ایکس برای مأموریت کرو-۱ که عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی بودند، در سفر ۲۷ ساعته خود به آزمایشگاه مدارگرد، ریزجاذبه را هم تجربه کردند.

این نشانگرهای گرانش صفر برای مأموریت‌های فضایی سرنشین‌دار و همینطور بدون سرنشین، سنتی افتخارآمیز به‌شمار می‌روند. به‌عنوان مثال، نخستین در مأموریت فضانورد اسپیس‌ایکس، یعنی پرواز آزمایشی دمو-۲ به‌مقصد ایستگاه فضایی در تابستان گذشته، از یک دایناسور عروسکی استفاده شد که انتخاب فرزندان دو فضانورد مأموریت، یعنی باب بنکن و داگ هرلی از ناسا بود.
 

مایک هاپکینز (فضانورد ناسا و فرماندهٔ این مأموریت) در همایش خبری که روز ۱۹ نوامبر در ایستگاه فضایی برگزار شده بود، گفت: «امسال سال دشواری بود و در بحبوحهٔ عالم‌گیری کرونا، اسپیس‌ایکس و ناسا توانستند فضاپیمای ما را آماده به کار کنند، موشک را مهیا سازند و همهٔ کارهای دیگر. تلاش همه دست‌اندرکاران الهام‌بخش ما بود».

هاپکینز در ادامه گفت: «ما امیدواریم که این مأموریت بتواند لبخند را بر چهره مردم بنشاند و امید را برای آنها به ارمغان بیاورد. بچه‌یودا هم همین تلاش را دارد. فکر می‌کنم همه وقتی او را ببینند، ناخودآگاه لبخند خواهند زد. برای سرنشینان ما هم جالب به نظر می‌رسید. دوست داریم سرگرم شویم و در ماقع همه‌مان سرگرم شده‌ایم».

هاپکینز با خنده افزود: «در مقایسه با آنچه که بچه‌یودا معمولاً در جنگ ستارگان بر آن سوار می‌شد، احتمالاً رهسپار شدن کرو دراگون به فضا کمی خشن‌تر از آن چیزی بود که این طفلکی به آن عادت داشت».

 
کد مطلب: 63160
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام