۰
plusresetminus
دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۳

دکمه لایک چگونه به وجود آمد؟

ایتنا - گروه مخترع دکمه لایک در شبکه‌های اجتماعی، امروزه به مخالفان جدی استفاده بی‌ضابطه از اینترنت و فناوری اطلاعات در فضای مجازی تبدیل شده‌اند.
دکمه لایک چگونه به وجود آمد؟


سال 2007 گروه کوچکی به دنبال گزینه ای بودند که با فشار دادن آن می‌شد قطعه های کوچکی از انرژی مثبت را سرتاسر پلتفرم پخش کرد. یکی از این اعضا جاستین رزنتاین از مدیران ارشد گوگل بود و این فناوری برای نخستین بار در فیس بوک اجرا شد که با استقبال گسترده کاربران همراه بود.

به گزارش ایتنا از تسنیم، در این باره جاستین رزنتاین می‌گوید: گزینه لایک به شدت موفقیت آمیز بود و مشارکت را در شبکه اجتماعی فیس‌بوک بالا برد، چرا که افراد به خاطر لذت بردن از تشویق شدن‌ها و تشویق کردن‌های کوتاه مدتی که از طرف جامعه دریافت می کردن حس خوبی داشتند. این امر در حالی بود که فیس‌بوک از این طریق اطلاعات ارزشمندی از کاربران خود دریافت می‌کرد که می توانست آنها را به شرکت‌های تبلیغاتی بفروشد. ایده لایک به سرعت توسط توییتر، اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی کپی برداری شد.

 با این حال مدیر اجرایی فنی گوگل نسبت به فناوری اطلاعات رویکرد جالبی دارد. رزنتاین سیستم عامل لپتاب خود را طوری دستکاری کرده است تا برنامه ردیت را بلاک کند، خودش را از اسنپ چت که آن را مانند هروئین می‌داند محروم و فیس بوکش را نیز محدود کرده است. اما اینها کافی نبودند. در آگوست 2020، او قدمی رادیکال‌تر در مسیر هر چه کمتر کردن استفاده اش از رسانه‌های اجتماعی و دیگر تکنولوژی‌های اعتیادآور برداشت. او گوشی آیفونی خریداری کرد و از دستیارش خواست تا روی آن گزینه کنترل والدین نصب کند تا نتواند اپلیکیشن‌های جدید دانلود کند.

رزنتاین الان متعلق به یک گروه اما رو به گسترشی از مخالفان سیلیکون ولی شده است که نسبت به ظهور پدید «اقتصاد توجه» ناراحت هستند که حول محور نیازها و تقاضاهای یک اقتصاد تبلیغاتی شکل می گیرد. اعضای این گروه از مدیران ارشدی هستند که معتقدند شرکتشان در حال ساخت دنیای بهتری است، نیستند. طراحان، مهندسان و مدیران محصولی که مانند رزنتاین چند سال پیش بلوک‌های اولیه دنیای دیجیتال را بنا نهاده اند که امروز سعی در جداکردن خود از آن دارند. رزنتاین می‌گوید: این امری بسیار عادی است که انسان ها چیزهایی را با بهترین نیت بسازند ولی آنها عواقبی منفی و مخرب به بار بیاورند.

رزنتاین معتقد است که می توان قوانینی علیه تبلیغات فریب دهنده روان شناختی تنظیم کرد؛ زیرا که اگر ما بخواهیم تنها به سوددهی (با تبلیغات فریب دهنده) فکر کنیم، به سرعت وارد دنیای ویرانشهر می‌شویم.  

لیا پرلمن همکار رزنتاین در ساخت دکمه لایک، نیز اعلام کرد که نسبت به لایک های فیس بوک بی علاقه شده است. او روی دستگاه خود یک پلاگين نصب کرده تا صفحه اخبار فیس‌بوک را محدود کند. پرلمن می گوید: «دلیل اهمیت صحبت در مورد این امر برای ما اینجاست که ما آخرین نسلی هستیم که زندگی را آنگونه که قبلا بود به یاد داریم.»

رزنتاین، پرلمن و تمامی تکنسین‌های دیگر همگی اعضای آخرین نسلی هستند که دنیایی را که در آن تلفن ها با سیم به برق متصل می شدند، به یاد دارند. جالب اینجاست که اکثر این تکنسین ها فرزندان خود را به مدارسی می فرستند که در آنها استفاده از آیفون، تبلت و حتی لپتاب ممنوع است. رزنتاین و همکارانش معتقدند که نیروهای دیجیتال سیستم سیاسی را کاملا دگرگون کرده و دموکراسی را آن گونه که می شناسیم منسوخ می کنند.

 
کد مطلب: 63138
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام