۰
plusresetminus
جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۶

حرارت و غبار مریخ به فرار آب از سطح آن به فضا کمک کرد

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مقدار بخار آب نزدیک به بالاترین بخش اتمسفر مریخ، در ارتفاع حدود 150 کیلومتری از سطح، در طی تابستان در نیمکره جنوبی این سیاره از همه جا بیشتر است.
حرارت و غبار مریخ به فرار آب از سطح آن به فضا کمک کرد
پژوهشگران به کمک یکی از ابزارهای مستقر بر روی فضاپیمای MAVEN ناسا کشف کرده‌اند که بخار آب نزدیک سطح مریخ بیش از آنچه قبلا تصور می‌شد به ارتفاعی بالاتر در اتمسفر آن رانده شده است. وقتی بخار آب در آنچه از اتمسفر مریخ باقی مانده به حد بالایی برسد، به آسانی توسط ذرات گاز دارای بار الکتریکی از بین می‌رود و به فضا تخلیه می‌شود. پژوهشگران بر این باورند که این پدیده‌ای که یافته‌اند یکی از چندین پدیده‌ای است که باعث شد تا مریخ اقیانوس‌هایش را که تصور می‌شود به مدت میلیاردها سال با عمق صدها فوت موجود بوده‌اند از دست بدهد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، دانشمندان در این پروژه همچنین خاطرنشان کرده‌اند که مریخ همچنان تا امروز به از دست دادن آب ادامه داده است به طوری که بخار پس از تصعید از کلاهک‌های قطبی منجمد در طی فصل‌های گرمتر مریخ به ارتفاع‌های بالا انتقال می‌یابد. شین دبلیو استون، یکی از پژوهشگران این پروژه، گفت که این تیم از یافتن آب در چنان ارتفاع بالایی از اتمسفر مریخ شگفت‌زده شده است. استون خاطرنشان کرد که این سنجش‌ها توسط کاوشگر ماموریت تکامل مواد فرار و جو مریخ (MAVEN) انجام شده‌اند که در ارتفاع زیادی نسبت به سطح مریخ در گردش است.
 

ابزار سنجشی تعبیه شده در ماون که توسط این تیم استفاده شده است طیف‌سنج جرم یون و گاز خنثی نامیده می‌شود، که توسط مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا ساخته شده است. استون و دیگر اعضای این تیم تحقیقاتی یون‌های آب را به مدت بیش از دو ماه مریخی در ارتفاع بالای این سریع ردگیری کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که مقدار بخار آب نزدیک به بالاترین بخش اتمسفر مریخ، در ارتفاع حدود 150 کیلومتری از سطح، در طی تابستان در نیمکره جنوبی این سیاره از همه جا بیشتر است.
 
تابستان زمانیست که این سیاره در نزدیکترین فاصله خود با خورشید قرار دارد، که باعث می‌شود هوای آن گرمتر شده و وقوع توفانهای گرد و خاک محتملتر شود، که همین دو عامل باعث رانده شدن بخار به سمت بیرونی‌ترین بخشهای اتمسفر مریخ می‌شود، جایی که این بخار به آسانی به هیدروژن و اکسیژن تجزیه می‌شود و به فضا می‌گریزد. این تحقیق نشان داد که بر روی مریخ، برخلاف زمین، توفان باعث بر هم خوردن چرخه آب می‌شود.
 
کد مطلب: 63134
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام