کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ابررایانه Cerebras CS-1 از بزرگترین تراشه ساخته شده درجهان استفاده می‌کند

سايت خبری ايتنا , 4 آذر 1399 ساعت 8:00

ایتنا - این سیستم‌ها در حال استفاده برای ارتقاء سرعت قابل توجه در کاربردهای فوق پیشرفته‌ای در حوزه AI برای زمینه‌های متعددی از جمله طراحی دارو و ستاره‌شناسی هستند.


یک ابررایانه جدید با همکاری پژوهشگران در لابراتوار ملی تکنولوژی انرژی (NETL) ساخته شده که می‌تواند از نظر عملکردی از یکی از سریعترین ابررایانه‌های ایالات متحده بیش از 200 برابر بهتر باشد. شرکت سربراس نشان داد که Cerebras CS-1 مقیاس ویفری تکی آن می‌تواند یک سیستم بزرگ، توزیع‌شده و ساختاریافته از معادلات خطی از نوع مورد استفاده برای مدلسازی پدیده‌های فیزیکی، همچون دینامیک سیالات، را حل کند. Cerebras CS-1 از یک روش حجم محدود بر روی یک شبکه معمولی سه‌بعدی استفاده کند.  
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، حل این معادلات اهمیت بنیادینی در زمینه‌هایی همچون پیش‌بینی آب و هوا، یافتن بهترین شکل برای بال یک هواپیما، پیش‌بینی دماها، و پیش‌بینی سطح تشعشعات در یک نیروگاه هسته‌ای دارد. دینامیک سیالات برای مدل‌سازی احتراق در نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز یا ساخت تصاویری از لایه‌های سنگ رسوبی در مناطقی که ممکن است نفت یا گاز داشته باشند نیز اهمیت دارد.
 
سربراس می‌گوید که سه عامل کلیدی سرعت این کامپیوتر را تعیین می‌کنند، از جمله عملکرد حافظه، پهنای باند بالا و تاخیر اندک بافت ارتباطی روی ویفر، و رایانش پهنای باند بالای بهینه‌سازی‌شده معماری پردازنده CS-1. این سیستم از بزرگترین تراشه جهان با ابعاد 72 اینچ استفاده می‌کند، که بزرگترین مربعی است که از یک ویفر 300 میلیمتری قابل برش دادن است.
 


این تراشه تقریبا 60 برابر سایز تراشه متداول بزرگی مانند یک CPU یا GPU است، و برای فراهمسازی پیشرفتی چشمگیر در عملکرد کامپیوتر برای یادگیری عمیق ساخته شده است. سربراس می‌گوید که سیستم‌های CS-1 را به مشتریانی در نقاط مختلف جهان تحویل داده، و این سیستم‌ها در حال استفاده برای ارتقاء سرعت قابل توجه در کاربردهای فوق پیشرفته‌ای در حوزه AI برای زمینه‌های متعددی از جمله طراحی دارو و ستاره‌شناسی هستند.
 
کامپیوتری که از این تراشه غولپیکر استفاده می‌کند بیش از 200 برابر سریعتر از سوپرکامپیوتر NETL Joule 2.0 است که دارای یک خوشه هسته 84 هزار CPU است. سوپرکامپیوتر اخیرالذکر از نظر سرعت 24مین در آمریکا و 69مین در جهان است. ویفر سربراس CS-1 دارای تقریبا 400000 هسته پردازنده مجزا است، که هر یک دارای حافظه و روتر شبکه اختصاصی خودشان هستند.  این سیستم کامیپوتری مقیاس ویفر 26 اینچ ارتفاع دارد و در داخل یک رک دیتاسنتر استاندارد جا می‌گیرد.
 


کد مطلب: 63111

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/63111/ابررایانه-cerebras-cs-1-بزرگترین-تراشه-ساخته-شده-درجهان-استفاده-می-کند

ايتنا
  https://www.itna.ir