کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نتایج مطالعه انجام شده توسط دانشگاه هاروارد،

12 دقیقه ورزش مزایای قابل توجهی برای سلامت دارد

سايت خبری ايتنا , 3 آذر 1399 ساعت 23:30

ایتنا - احتمالا یک یافته جذاب‌تر این مطالعه این است که مشخص شد که متابولیت‌های مختلف پاسخهای فیزیولوژیکی متمایزی به ورزش می‌دهند و می‌توانند تاثیرات منحصر به فردی بر جریان خون داشته باشند تا سالم بودن یا نبودن فیزیکی یک فرد مشخص شود.



یک مطالعه جدید بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH)، به عنوان همکار دانشگاه هاروارد، منتشر شده که نشان می‌دهد که ورزش کوتاه‌مدت می‌تواند تاثیری معنادار بر سلامت داشته باشد. این تیم تحقیقاتی در مقاله خود درباره 12 دقیقه ورزش قلبی-ریوی شدید توضیح داده است که بر 80 درصد از متابولیت‌های در گردش تاثیرگذار بوده است. ورزش کوتاه‌مدت همچنین بر مسیرهای دارای ارتباط با طیف وسیعی از نتایج مطلوب برای سلامت تاثیرگذار بود و مکانیسم‌های بالقوه‌ای را مشخص کرد که ممکن است در درک بهتر مزایای قلبی‌متابولیک ورزش نقش‌آفرین باشند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، گئورگی لویس (سرپرست بخش نارسایی قلبی MGH و محقق ارشد این مطالعه) گفت که یافتن اثرات ورزش‌های کوتاه‌مدت بر سطوح گردشی متابولیت‌هایی که بر کارکردهای حیاتی بدن حاکم هستند برای پژوهشگران جالب توجه بود. کارکردهای مرتبط با این متابولیت‌ها عبارتند از مقاومت در برابر انسولین، تنش اکسیداتیو، واکنش‌پذیری عروقی، التهاب، و طول عمر. این مطالعه اطلاعات خود را از «مطالعه قلبی Framingham» را برای سنجش سطوح 588 متابولیت در گردش قبل و بلافاصله پس از 12 دقیقه ورزش شدید در 411 مرد و زن میانسال استخراج کرد.
 
پژوهشگران یک شیفت مطلوب را در تعداد متابولیت‌های در گردشی یافتند که قبلا نشان داده شده بود که سطح آنها در حالت استراحت با بیماری قلبی‌متابولیک مرتبط بود. متابولیت گلوتامات، به عنوان یک متابولیت کلیدی مرتبط با بیماریهای قلبی، دیابت، و کاهش طول عمر، پس از انجام این ورزش‌های کوتاه‌مدت 29 درصد کاهش یافت. یک متابولیت دیگر متاثر از ورزش کوتاه‌مدت DMGV بود، که با افزایش ریسک دیابت و بیماری کبدی مرتبط است. این متابولیت هم 18 درصد کاهش یافت.

 


این پژوهشگران همچنین دریافتند که پاسخ متابولیت می‌تواند با فاکتورهایی غیر از ورزش نیز تعدیل شود، از جمله جنسیت و شاخص توده بدنی افراد. این احتمال نیز وجود دارد که چاقی مقاومتی جزئی در برابر مزایای ورزش داشته باشد.
 
احتمالا یک یافته جذاب‌تر این مطالعه این است که مشخص شد که متابولیتهای مختلف پاسخ‌های فیزیولوژیکی متمایزی به ورزش می‌دهند و می‌توانند تاثیرات منحصر به فردی بر جریان خون داشته باشند تا سالم بودن یا نبودن فیزیکی یک فرد مشخص شود.
این یافته می‌تواند در را به روی تشخیص تندرستی افراد از طریق آزمایش خون، به شکلی مشابه با حال حاضر که کارکرد کلیه و کبد را از طریق خون چک می‌کنیم، بگشاید.
 


کد مطلب: 63092

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/63092/12-دقیقه-ورزش-مزایای-قابل-توجهی-سلامت

ايتنا
  https://www.itna.ir