۰
plusresetminus
دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۵

تابش درخشان «کیلونوا»

ایتنا - تابش «کیلونوا» آنچنان درخشان است که دانشمندان به‌سختی می‌توانند توضیحی برای آن پیدا کنند.
تابش درخشان «کیلونوا»
ممکن است این تابش، حاصل پدید آمدن یک میدان مغناطیسی ستاره‌ای (مغناره) بسیار قوی در نتیجهٔ برخورد دو ستارهٔ نوترونی باشد.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، اولین علامت این رویداد عظیم، تشعشع پرتو گاما بود که در بهار سال جاری در داده‌های تلسکوپ ظاهر شد و ستاره‌شناسان را بر آن داشت تا بهترین ابزارهای خود را در این زمینه به‌کار بگیرند. دانشمندان معتقدند که انفجارهای پرتو گاما معمولاً از برخورد ستاره‌های نوترونی ناشی می‌شود و بنابراین مشتاق دیدن نماهای هرچه بیشتری از این نوع آتش‌بازی‌ها هستند.

محققان با این مشاهدات جدید، دریافتند که اتفاق عجیبی در جریان است: این درخشش شامل نور فروسرخی بسیار بیشتر از حد پیش‌بینی شده یعنی ۱۰ برابر آن بود. دانشمندان بر این باورند که ممکن است این اختلاف به معنی تصادمی باشد که چیزی غیرمنتظره ایجاد کرده است.

ون-فای فونگ (ستاره‌شناس در دانشگاه نورث‌وسترن در ایلینوی و نویسنده اصلی تحقیق جدید) می‌گوید: «این مشاهدات با توضیحات سنتی در مورد انفجارهای کوتاه پرتو گاما همخوانی ندارند. با توجه به آنچه که از پرتوهای رادیویی و ایکس حاصل از این انفجار می‌دانیم، چنین توضیحاتی با منطق جور در نمی‌آیند».

 


ادو برگر (یک ستاره‌شناس همیار این پژوهش و عضو مرکز ستاره‌شناسی که توسط دانشگاه هاروارد و مؤسسه اسمیتسونیان اداره می‌شود) می‌گوید: «مشاهدات هابل برای جست‌وجوی انتشار فروسرخ حاصل از ایجاد عناصر سنگین - مانند طلا، پلاتین و اورانیوم - در هنگام برخورد ستارهٔ نوترونی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ستاره‌های نوترونی بقایای ابَرچگال به‌جامانده از ستاره‌های منفجرشده هستند و تلألوی درخشان پس از برخورد دو چنین جسمی، «کیلونوا» نامیده می‌شود.

برگر اظهار می‌دارد: «با کمال تعجب، ما انتشار فروسرخ بسیار درخشان‌تری از آنچه که انتظار داشتیم، یافتیم که حاکی از انرژی اضافی حاصل از یک میدان مغناطیسی ستاره‌ای باقیمانده از ادغام است. این واقعیت که ما این انتشار فروسرخ را بسیار روشن می‌بینیم، نشان می‌دهد که در اثر برخورد ستاره‌های نوترونی، انفجارهایی کوتاه به‌صورت پرتو گاما به‌وجود می‌آیند؛ اما شگفت‌آور این است که پیامد این برخورد ممکن است سیاهچاله نباشد؛ بلکه احتمالاً یک مغناره (میدان مغناطیسی ستاره‌ای) است».
کد مطلب: 63075
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام