کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وجود ۳۰۰ میلیون سیاره دیگر مثل زمین در کهکشان راه شیری

https://www.nytimes.com/2020/11/05/science/astronomy-exoplanets-kepler.html , 28 آبان 1399 ساعت 23:58

ایتنا - به دنبال زمین دیگری هستید؟ دانشمندان برآورد می‌کنند که شاید ۳۰۰ میلیون سیاره دیگر مثل زمین در کهکشان راه شیری وجود داشته باشد.


تحلیل جدید داده‌های فضاپیمای کپلر ناسا تعداد سیارات فراخورشیدی زیست‌پذیر را که تصور می‌شود در کهکشان راه شیری وجود داشته باشد، افزایش داده است.

به گزارش ایتنا و به نقل از نیویورک‌تایمز، یک دهه پیش، گروهی از ستاره‌شناسان درصدد تحقیق در مورد یکی از قدیمی‌ترین پرسش‌هایی بودند که فیلسوفان، دانشمندان، کشیشان، ستاره‌شناسان، عرفا و بقیه نژاد بشر را به خود سرگرم ساخته بود: چند زمین دیگر وجود دارد؟ (البته اگر وجود داشته باشند) و اینکه چه تعداد سیارهٔ دوردست وجود دارد که می‌توانند زندگی همانگونه که ما می‌شناسیم را در خود جای دهند؟

 


ابزار آنها، فضاپیمای کپلر بود که در مارس سال ۲۰۰۹ با یک مأموریت سه‌سال و نیم برای رصد ۱۵۰ هزار ستاره در بخشی از آسمان در کهکشان راه شیری به‌فضا پرتاب شد. این ابزار به‌دنبال کاهش درخشش نور ستارگان در اثر عبور سیاره فراخورشیدی از مقابل ستاره اصلی خود بود.

پیش از آنکه این فضاپیما در سال ۲۰۱۸ اطلاعات خود را منتشر کند، بیش از ۴ هزار سیاره در میان این ستاره‌ها نامزد شده بودند. تاکنون هیچ یک از آنها نشانه‌ای از زندگی یا زیستگاه را از خود نشان نداده‌اند (مسلماً آنها بسیار دور هستند و مطالعهٔ آنها دشوار است). این رقم نشان می‌دهد که میلیاردها سیارهٔ فراخورشیدی در کهکشان راه شیری وجود دارند. اما چه تعداد از آنها به‌طور بالقوه زیست‌پذیر هستند؟

گفته می‌شود که هدف رسمی کپلر، اندازه‌گیری عددی به‌نام eta-Earth بود؛ یعنی کسری از ستاره‌های شبیه خورشید که در اطراف خود شیئی به‌اندازه زمین دارند و در و در کمربند حیات به‌دور آنها می‌چرخند؛ یعنی جایی که برای نگهداری آب مایع به‌اندازهٔ کافی گرم است.

گفتنی است بنابر برآوردهای ناسا، دست‌کم ۱۰۰ میلیارد ستاره در کهکشان راه شیری وجود دارد که از این شمار نزدیک به ۴ میلیارد ستاره مانند خورشید هستند. اگر فقط ۷ درصد از این ستاره‌ها دارای سیارات زیست‌پذیر باشند – تخمینی محافظه‌کارانه – در اینصورت تنها در کهکشان راه شیری نزدیک به ۳۰۰ میلیون کره مثل زمین و زیست‌پذیر می‌تواند وجود داشته باشد.


کد مطلب: 63040

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/63040/وجود-۳۰۰-میلیون-سیاره-دیگر-مثل-زمین-کهکشان-راه-شیری

ايتنا
  https://www.itna.ir