۰
plusresetminus
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۰۰

پژوهشگران ژاپنی نانوموتورهای خطی طراحی کردند که با استفاده از نور کنترل می‌شوند

ایتنا - این طراحی باعث کاهش قابل توجه هزینه و پیچیدگی این نوع از دستگاه، در عین بهبود دقت و پایایی، می‌شود.
پژوهشگران ژاپنی نانوموتورهای خطی طراحی کردند که با استفاده از نور کنترل می‌شوند
پژوهشگران انستیتو علوم صنعتی دانشگاه توکیو نانوموتورهای خطی طراحی کردند که با استفاده از نور می‌توانند در جهات کنترل‌شده‌ای حرکت کنند. پژوهشگران می‌گویند که این کار درها را به روی ریزسیال‌شناسی جدید، از جمله سیستم‌های «لابراتوار روی یک تراشه» که دارای شیرها و پمپهایی هستند که به صورت نوری راه‌اندازی می‌شوند، می‌گشاید. این پژوهشگران خاطرنشان نموده‌اند تامین توان و کننرل دقیق موتوری که کوچکتر از یک باکتری باشد بسیار دشوار است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این پژوهشگران سیستمی از موتورهای خطی را توسعه دادند که از نانومیله‌های طلایی ساخته شده که می‌توانند، با قرارگیری در معرض نور لیزر، در یک جهت کنترل‌شده حرکت کنند. این نانوموتورها صرفا به جهت نور محدود نمی‌شوند. نحوه حرکت آنها شبیه به شیوه حرکت قایقهای بادبانی است که با تنظیم بادبان‌هایشان در هر جهت حرکت می‌کند. این نانوموتورها می‌توانند وقتی در معرض یک پرتو لیزری که از زاویه‌ای دیگر در حال حرکت است قرار گیرند حرکت کنند.
 
توان این حرکت از نیروی نوری جانبی تامین می‌شود که از انتشار غیرمستقیم نور ایجاد شده است. نیاز به متمرکز کردن و شکل دادن لیزر با لنزها، که کار دشواری است، حذف می‌شود. سایز موتور نیز توسط طول موج نور محدود می‌شود، چیزی که در دستگاه‌های قبلی یک مشکل محسوب می‌شد. نویسنده ارشد این تحقیق، یوشیو تاناکا، گفت که جهت حرکت، به جای محدود شدن به حرکت در جهت نور لیزر یا گرادیان میدان، توسط جهت خود نانوذرات تعیین می‌شود.
 

پراکنش جهتدار، به کمک طراحی دقیق فاصله بین نانومیله‌ها، برای پیشرانی نانوموتور استفاده می‌شود. این طراحی امکان تداخل سازنده در یک جهت و تداخل مخرب در جهت دیگر برای پیشرانی دستگاه را فراهم می‌آورد. پلتفرم جدید این تیم دارای بخش‌های متحرکی است که مسیرهای از پیش‌تعیین‌شده‌ی را دنبال می‌کنند که نور نامتمرکز آنها را همراهی می‌کنند.
 
این طراحی باعث کاهش قابل توجه هزینه و پیچیدگی این نوع از دستگاه، در عین بهبود دقت و پایایی، می‌شود. روشن نیست که چه زمانی این تکنولوژی به مرحله عرضه تجاری برسد.
 
 
کد مطلب: 63030
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام