۰
plusresetminus
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۴:۰۰

پژوهشگران ماسک صورت پارچه‌ای ساختند که می‌تواند با نور آفتاب ضدعفونی شود

ایتنا - مشخص شده است که این پارچه 99.9999 درصد از یک ویروس مقاوم به ROS، و همچنین باکتری‌ها، را در ظرف تنها یک ساعت نابود می‌کند.
پژوهشگران ماسک صورت پارچه‌ای ساختند که می‌تواند با نور آفتاب ضدعفونی شود
ماسکهای صورت پارچه‌ای قابل استفاده مجدد ارزانتر از ماسکهای پزشکی یک‌بارمصرف تمام می‌شوند، یافتن آنها آسانتر است، و بهتر روی صورت می‌نشینند و منافذ اضافی را مسدود می‌کنند.
تنها ایرادشان این است که چنین ماسک‌هایی باید مرتبا شسته شوند تا باکتریها و ویروسهایی که ممکن است به بافت آنها چسبیده باشند زدوده شوند؛ عدم شستشوی این ماسک‌ها باعث می‌شود که هرگاه که ماسکتان را لمس می‌کنید و سپس به یک سطح دست می‌زنید عوامل بیماریزا رو انتقال دهید.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، در مطالعه جدیدی که توسط انجمن شیمی آمریکا منتشر شده جزئیاتی از تهیه نوع جدیدی از ماسک صورت پنبه‌ای ذکر شده که با یک ساعت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب می‌تواند ضدعفونی شود. ایده این طرح این است که افراد ممکن است گه‌گاه شستن ماسکشان را فراموش کنند، ولی قرار دادن آن کنار یک پنجره، آویزان کردنش از آینه عقبنمای خودرویتان، یا وقتی که مشغول خوردن ناهار هستید قرار دادن آن رابر روی یک سطح در فضای آزاد کار را راحتتر می‌کند.
 
این ماسک از منسوجات پنبه‌ای معمولی ساخته شده که برای انتشار ترکیبات مشتق از اکسیژن فعال (ROS) زیر نور آفتاب اصلاح شده است. مشخص شده است که این پارچه 99.9999 درصد از یک ویروس مقاوم به ROS، و همچنین باکتری‌ها، را در ظرف تنها یک ساعت نابود می‌کند.

 

این پارچه قابل شستشو است و می‌تواند حداقل 10 بار شستشوی دستی را تحمل کند. شستشو با آب گرم و صابون همچنان یک روش توصیه‌شده برای ضدعفونی ماسک‌ها است، ولی قرار دادن در معرض نور آفتاب در طول روز می‌تواند به عنوان راهی مفید برای کمک به کاهش عوامل بیماریزای انتقال یافته از ماسک به سطوح در طی زمانهای که شستشو عملی نیست عمل کند.
 
چنین پارچه ضدمیکروبی ممکن است روزی در ماسکهای صورت، و همچنین البسه حفاظتی، در شرایطی همچون شیوع ویروسی به منظور کمک به کاهش آلودگی سطحی کاربرد پیدا کند. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا این پژوهشگران قصد عرضه تجاری پارچه منحصر به فردشان را دارند یا نه.
 
کد مطلب: 63029
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام