کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توسط نهاد فضایی اروپا:

پرتاب ماهواره جدید نقشه‌برداری از اقیانوس‌ها

سايت خبری ايتنا , 28 آبان 1399 ساعت 23:42

ایتنا - این ماهواره جدید که برای نقشه‌برداری از اقیانوس درنظر گرفته شده، به ما کمک خواهد کرد تا تأثیرات تغییرات اقلیمی را درک کنیم.


مقامات نهاد فضایی اروپا هفتهٔ گذشته در یک همایش مطبوعاتی گفتند بررسی طغیان دریا ساحلی، ردیابی امواج زیر آب اقیانوس و افزودن داده‌های جدید به داده‌های طولانی‌مدت در مورد تغییرات اقلیمی، عمده‌ترین دستاورد علمی مأموریت ماهواره‌ای با نام سنتینل-۶ میشل فرایلیش (Sentinel-6 Michael Freilich) خواهد بود.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، انتظار می‌رود این ماهواره هفته آینده با موشک فالکون ۹ از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال واقع در فلوریدا پرتاب شود. تیم دان (مدیر پرتاب ناسا) می‌گوید: «در حال حاضر، پرسنل فضاپیما انتظار دارند اسپیس‌اکس بتواند یک مسئله مربوط به تولید ژنراتور گاز موشکی را که پیش‌تر باعث توقف پرتاب ماهواره جی‌پی‌اس برای نیروی هوایی ایالات متحده سوار بر فالکون ۹ شده بود را حل کند».

پس از رسیدن سنتینل-۶ به مدار، به شبکه‌ای درحال گسترش از ماهواره‌های رصد زمین از چندین آژانس فضایی خواهد پیوست که غالباً با هم کار می‌کنند تا وضعیت آب‌وهوا و تغییرات اقلیمی را ردیابی کنند. این ماهواره جدید مأموریتی مشترک بین نهاد فضایی اروپا، ناسا، اداره ملی اقیانوس و جوّ آمریکا و سازمان اروپایی بهره‌برداری از ماهواره‌های هواشناسی است.

یکی از ابزارهای علمی این مأموریت، ارتفاع‌سنج با دقت بالا است که می‌تواند تغییرات ارتفاع سطح اقیانوس را با دقت ۲ سانتیمتر اندازه‌گیری کند. دانشمندان با ردیابی چنین تغییرات کوچکی در سطح زمین، می‌توانند جریان در زیر آب اقیانوس‌ها که ارتفاع آنها چند متر است و گرما و انرژی را از طریق اقیانوس‌ها به سراسر جهان هدایت می‌کنند، بهتر درک کنند. یوزف اشباچر (مدیر رصد زمین در نهاد فضایی اروپا) می‌گوید به‌طور کلی سطح آب دریا در سراسر جهان تقریباً ۴٫۸ میلیمتر در سال در حال افزایش است.

کارن سنت‌ژرمن (مدیر بخش علوم زمین ناسا) اظهار می‌دارد اندازه‌گیری دقیق سطح دریا توسط سنتینل-۶ برای درک پدیده‌هایی که باعث افزایش سطح آب در برخی مناطق می‌شوند بسیار مهم خواهد بود. به عنوان مثال، ذوب شدن یخ در یخچال‌های طبیعی یا گرم شدن کلی اقیانوس‌ها که باعث می‌شود آب با گرم شدن منبسط شود.

وی ادامه می‌دهد: «زمین سامانه‌ای است جهانی از فعل و انفعالات پیچیده و پویا بین اقیانوس‌ها، زمین، یخ، جو و همچنین جوامع انسانی و این سامانهٔ جهانی در حال تغییر است. تصمیم‌گیرندگان در بخش دولتی و بخش خصوصی در همه سطوح به متخصصان علوم زمین روی می‌آورند تا این تغییرات را درک کنند تا هم از تهدیدها و هم از فرصت‌هایی که باید برای آنها تصمیم‌های اساسی بگیرند، آگاه شوند».

 


با اینکه خانم سنت‌ژرمن مشخص نمی‌کند که این تصمیمات چه خواهند بود، اما کشورهای جهان تلاش می‌کنند برای کاهش اثرات تغییر اقلیم، راهبردهایی در پیش بگیرند؛ زیرا مناطق ساحلی بیشتر در معرض طوفان و طغیان دریا قرار دارند. گفتنی است بحث در مورد چگونگی پاسخ به تأثیرات تغییرات اقلیمی غالباً جنبه‌هایی مانند کاهش انتشار مونوکسیدکربن از وسایل نقلیه یا کارخانه‌ها یا افزایش سرمایه‌گذاری بر روی انرژی‌های تجدیدپذیر برای کاهش استفاده از نفت، گاز و سایر محصولات آلاینده را در بر می‌گیرد.

از سوی دیگر، هماهنگ شدن سنتینل-۶ با ماهواره‌ای که از رادار دیافراگم مصنوعی استفاده می‌کند و می‌تواند تغییرات کاربری زمین را ردیابی کند، حاکی از نحوهٔ تغییر جوامع ساحلی خواهد بود. خانم ژرمن می‌گوید دانشمندان همچنین می‌توانند با هماهنگ شدن این ماهواره با ماهواره‌های هوا، از طریق شناسایی مناطقی که ستون‌های آب دریا در آنها گسترش یافته و برآمدگی‌هایی در سطح ایجاد می‌کنند، ببینند که احتمال شدت وقوع طوفان‌ها در کجا بیشتر است.

پاراگ واز (مدیر پروژه مأموریت در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا) نیز می‌گوید سنتینل-۶ با شیب ۶۶ درجه در ارتفاع تقریبی ۱۳۳۰ کیلومتری، به دور زمین می‌چرخد. مسیر زمینی این ماهواره به دانشمندان امکان می‌دهد هر ۱۰ روز یکبار، نقشه‌ای کامل از اقیانوس‌های جهان درست کنند و مطابق با برنامه‌ریزی‌ها، این مأموریت به مدت ۵ سال ادامه خواهد یافت. وی اظهار می‌دارد كه در سال ۲۰۲۵ ماهواره دومی نیز برای تقویت اندازه‌گیری‌ها به سنتینل-۶ خواهد پیوست.


کد مطلب: 63014

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/63014/پرتاب-ماهواره-جدید-نقشه-برداری-اقیانوس-ها

ايتنا
  https://www.itna.ir