۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۸

اینترنت ماهواره‌ای؛ پروژه جاه‌طلبانه ایلان ماسک

ایتنا - «ایلان ماسک» با تاسیس شرکت فضایی اسپیس‌ایکس طرحی جاه‌طلبانه برای ارائه خدمات اینترنت در همه نقاط دنیا را ارائه کرده است.
اینترنت ماهواره‌ای؛ پروژه جاه‌طلبانه ایلان ماسک

یکی از مشکلات همیشگی بشر برای دسترسی به اینترنت، ارائه این خدمات در نقاط دورافتاده بوده است. اینترنت ماهواره‌ای استارلینک با صرف هزینه‌های کلان به حل این مشکل کمک می کند.
اینترنت گران‌قیمتی که در کوه و جنگل هم کار می کند

به گزارش ایتنا از فارس،  «ایلان ماسک» با تاسیس شرکت فضایی اسپیس‌ایکس طرحی جاه‌طلبانه برای ارائه خدمات اینترنت در همه نقاط دنیا را ارائه کرده است. وی قصد دارد با پرتاب صدها ماهواره به فضا پوشش اینترنت را در همه دنیا ایجاد کند.

ارائه این خدمات در برخی نقاط جهان آغاز شده و افرادی که کیفیت خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را آزمایش کرده‌اند، می گویند کیفیت و سرعت اتصال آن در نواحی دورافتاده وصعب العبور مانند جنگل ها، کوه ها و غیره نیز مطلوب است.

مشکلات خدمات اینترنت ماهواره‌ای قدیمی
پیش از این از روش‌هایی مانند پرتاب بالن به آسمان برای پوشش اینترنت در نقاط دورافتاده استفاده شده بود. اما بالن‌ها از کارآیی و استحکام لازم برای این کار برخوردار نیستند و وقوع طوفان نیز می‌تواند عملکردشان را مختل کند.

 اما خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک شرکت اسپیس ایکس بهترین راه برای حل مشکل قدیمی دسترسی به اینترنت در سراسر جهان است. با این کار نیازی به صرف هزینه‌های کلان برای راه اندازی دکل‌های مخابراتی یا ارائه خدمات اینترنت بی سیم در مناطق دورافتاده نیست.

 آزمایش‌هایی که توسط برخی کاربران این خدمات اینترنت صورت گرفته نشان می‌دهد سرعت اتصال به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در نواحی جنگلی دورافتاده آمریکا به 120 مگابیت بر ثانیه رسیده است. آزمایش‌های دیگری که در این زمینه انجام شده حاکیست سرعت اینترنت استارلینک از 50 تا 150 مگابیت بر ثانیه در نوسان بوده است.

 


 باید توجه داشت که خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک کیفیت بسیار بالاتری نسبت به خدمات اینترنت ماهواره‌ای قدیمی تر دارد و تمام دنیا را نیز پوشش می‌دهد. از همین رو اشتیاق برای استفاده از آن بالاست. در حال حاضر 4 میلیارد نفر از ساکنان زمین به اینترنت دسترسی ندارند و صدها میلیون نفر از کاربران اینترنت نیز از خدمات باکیفیت محروم هستند. از سوی دیگر خدمات اینترنت ماهواره‌ای فعلی تاخیر زیاد و سرعت نسبتا پایینی دارد و در همه دنیا نیز ارائه نمی شود. تعداد ماهواره‌های فعلی شرکت‌های خصوصی برای خدمات اینترنت از انگشتان دو دست فراتر نمی رود. اما اسپیس ایکس به دنبال پرتاب حدود 40 هزار ماهواره برای ارائه خدمات اینترنت است.

اما ماهواره‌های اینترنت استارلینک در ارتفاع پایین تری حرکت می‌کنند و چون فاصله کمتری با زمین دارند تاخیر آنها برای انتقال داده کمتر و کیفیت خدمات آنها نیز بیشتر است. سرعت این خدمات حتی از کابل‌های فیبر نوری نیز بیشتر بوده و تاخیر آن از 20 تا 90 میلی ثانیه در نوسان است. لذا می‌توان از این اینترنت ماهواره‌ای برای بازی ویدئویی و تماشای محتوای چندرسانه‌ای نیز استفاده کرد.

راه اندازی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نیز با صرف هزینه‌ای 500 دلاری و با خرید آنتنی خاص، به برق زدن آن و گرفتن آنتن به سمت آسمان ممکن است و نیازی به اعمال تنظیمات پیچیده یا چرخاندن آنتن به سمتی خاص نیست. استفاده از این خدمات مستلزم پرداخت ماهیانه 99 دلار است. اسپیس ایکس اعلام کرده ارائه این خدمات در هر کشور تنها در صورت صدور مجوز دولت آن کشور ممکن خواهد بود. به هر حال باید منتظر ماند و دید این خدمات اینترنت ماهواره‌ای در آینده چه سرنوشتی پیدا می‌کند.
کد مطلب: 62992
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام