۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۳۰

کشف یک ماده شیمیایی آلی اما عجیب در جوّ تیتان

ایتنا - تیتان (قمر زحل) بسیار عجیب‌وغریب رفتار می‌کند؛ به‌ویژه وقتی مسئله بر سر امید دانشمندان به‌زندگی فراتر از زمین باشد.
کشف یک ماده شیمیایی آلی اما عجیب در جوّ تیتان
تیتان شاید شبیه‌ترین شیء به زمین در منظومه شمسی باشد، فقط به‌جز اینکه مواد تشکیل‌دهنده آن به‌هم ریخته هستند: اقیانوس زیرزمین، قطعاتی از یخ به‌جای سنگ، باران ترکیبات آلی، جوّی حتی متراکم‌تر از جوّ زمین.

به‌ گزارش ایتنا و به‌نقل از Space، دو یافته جدید پژوهشی، شگفتی بیشتری به‌این قمر عجیب می‌افزایند که عبارت است از شناسایی یک ماده شیمیایی غیرمنتظره در جوّ تیتان و شواهدی از پدیده‌هایی سطحی، آ هم پیچیده‌تر از آنچه که دانشمندان قبلاً درک کرده بودند.

علاقه دانشمندان به فرایندهای شیمیایی تیتان همان چیزی است که یافته‌های جدید را بسیار جذاب کرده است. محققان آرایه بزرگ میلیمتر/زیرمیلیمتری آتاکاما واقع در شیلی را به‌سمت این قمر چرخاندند و امضای شیمیایی سیکلوپروپنیلیدن یا  cyclopropenylidene (یک ترکیب مثلثی عجیب و ساخته شده از سه اتم کربن و دو اتم هیدروژن) را مشاهده کردند. کانور نیکسون (دانشمند سیارات در گادارد) می‌گوید: «تیتان در منظومه شمسی منحصر به‌فرد است و ثابت شده که گنجینه‌ای از مولکول‌های جدید است».

باید گفت سیکلوپروپنیلیدن جدیدترین این ترکیب‌هاست و قبل از آن ترکیب‌های دیگری هم شناسایی شده بودند. محققان می‌گویند، یافتن این موضوع بسیار تعجب‌آور است؛ زیرا این ماده شیمیایی که اطلاعات کمی در مورد آن وجود دارد، بسیار دوستانه عمل می‌کند: اگر ترکیبات دیگر نزدیک آن باشند، تمایل دارند با آن واکنش انجام دهند و امضای سیکلوپروپنیلیدین را از بین ببرند.

 

بنابراین با اینکه دانشمندان این ترکیب را در جهان پیدا کرده‌اند، اما این ماده معمولاً در مناطق وسیع، سرد و تقریباً خالی میان سامانه‌های ستاره‌ای وجود دارد که به‌ندرت شباهتی به محیط تیتان دارند؛ اگرچه این ماده شیمیایی فقط در نازک‌ترین جوّ بالایی این قمر دیده شده است.

گفتنی است این ترکیب تازه یافته‌شده هم جالب توجه است؛ زیرا این دومین ماده شیمیایی موجود در تیتان است که در آن اتمهای کربن به یکدیگر قفل می‌شوند و یک ستون حلقه‌مانند ایجاد می‌کنند. سایر مواد شیمیایی با این نوع ساختار برای مولکولهایی سازندهٔ بخش‌های حاوی اطلاعات دی‌ان‌ای را تشکیل می‌دهند هم بسیار مهم هستند.
کد مطلب: 62984
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام