۱
۰
plusresetminus
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۷

شبکه ملی اطلاعات به معنی جایگزین اینترنت نیست

ایتنا - محسن باقری : «شبکه ملی اطلاعات» به معنای جایگزین اینترنت نیست! وقتی ما از «شبکه ملی اطلاعات» سخن می‌گوییم، قطعا در خصوص یک «اینترانت ملی» حرف نمی‌زنیم.
شبکه ملی اطلاعات به معنی جایگزین اینترنت نیست

دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی استان فارس با اشاره به واکنش‌های برخی در مقابل طرح موضوع ایجاد شبکه ملی اطلاعات، لزوم ارتقاء آگاهی مردم نسبت به این شبکه را یادآور و متذکر شد که همه باید بدانند که معنی ایجاد شبکه ملی اطلاعات، محدود کردن دسترسی به فضای اینترنت یا اینترنت داخلی و محدود بدون ارتباطات بین‌المللی نیست.

به گزارش ایتنا از ایسنا، محسن باقری شنبه ۱۷ آبان در جمع خبرنگاران گفت: طی سال‌های اخیر کلیدواژه «شبکه ملی اطلاعات»، بارها شنیده و خوانده شده اما تاکنون اقدام جدی در این حوزه انجام نشده است.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل کافی نبودن اطلاع رسانی دقیق، درست و به اندازه درباره شبکه ملی اطلاعات، به محض اینکه کاربران ایرانی این نام را می‌شنوند، افکاری مانند اینترنت محدود و بسته و به دور از ارتباطات بین‌المللی به ذهنشان خطور می‌کند.

باقری ادامه داد: در تعریف شبکه ملی اطلاعات می‌توانیم بگوییم که این شبکه پروژه‌ای برای توسعه شبکه زیرساخت امن و پایدار ملی در ایران است. «شبکه ملی اطلاعات» به معنای جایگزین اینترنت نیست! وقتی ما از «شبکه ملی اطلاعات» سخن می‌گوییم، قطعا در خصوص یک «اینترانت ملی» حرف نمی‌زنیم، در مورد اینکه «شبکه ملی اطلاعات» جایگزین اینترنت شود، حرف نمی‌زنیم! ما در مورد شبکه‌ای با بالاترین حد از استقلال ممکن سخن می‌گوییم که البته حد استقلالش بی‌نهایت نیست!

باقری ادامه داد: وجود شبکه ملی اطلاعات، دسترسی امن و پایدار به سرویس‌های ملی را برای کاربران مهیا می‌کند و شرایط را برای بهره مندی آن ها از پهنای باند بسیار بالایی برای ارتباط و انتقال اطلاعات فراهم می کند

وی کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت را مهمترین دلیل پیاده ‌سازی شبکه ملی اطلاعات دانست و افزود: استقلال، ارائه خدمات الکترونیک در بستر شبکه ملی اطلاعات، افزایش سرعت اینترنت، ارزان تر شدن اینترنت، امنیت اطلاعات کاربران و قدرتمندی در برابر سایر کشورها از جمله مزایا راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است.

باقری با اشاره به این که از منظر سواد رسانه‌ای یکی از موضوعات مهم در کنترل و کاهش آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی وجود شبکه امن و پایدار ملی اطلاعات است، گفت: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مطالبه جدی ما در نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی استان فارس است و این مهم بر اساس تحقق هدف مهم «استقلال شبکه» در سه لایه زیرساخت، خدمات و کسب‌وکارها و محتوا» باید پیگیری و محقق شود.

دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی استان فارس با اشاره به اینکه بومی سازی سرویس‌ها و خدمات از ملزومات شبکه ملی اطلاعات است، گفت: نگاه درست این‌ست که وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و حکومتی باید مرورگر، جستجوگر، سیستم عامل یا پیام‌رسان داخلی و امن داشته باشند، تا اطلاعات آنها در دسترس کشورهای خارجی قرار نگیرد.

باقری افزود: در حوزه زیرساخت باید به بومی سازی سرویس ها و خدمات توجه ویژه داشت چرا که مهم ترین بخش استقلال در شبکه ملی اطلاعات داشتن زیرساخت بومی و مستقل است.

وی حمایت از ابزارها و سرویس های داخلی را ضروری دانست و گفت: مسئولین و مجموعه های مرتبط که به نوعی وظیفه راه‌اندازی و بومی سازی سرویس ها و خدمات را دارند می‌بایست از ارایه کنندگان سرویس‌ها و ابزارهای داخلی حمایت جدی و اثرگذار داشته باشند.

دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی فارس گفت: امروزه برخورداری از شبکه ملی اینترنت یکی از اصول مهم حفظ و ارتقای «منافع ملی» محسوب می‌شود. مسئله شبکه ملی اطلاعات از نان شب واجب‌تر است. مردم عزیز! هیچ تغییری در میزان دسترسی‌های شما به فضای اینترنت ایجاد نمی‌شود. فقط شما در محیطی امن‌تر حضور خواهید داشت. به نتیجه رسیدن هرچه سریع‌تر شبکه ملی اطلاعات را باید به یک خواست ملی تبدیل کنیم.
کد مطلب: 62967
نام شما
آدرس ايميل شما


a
feedback
Iran, Islamic Republic of
«شبکه ملی اطلاعات» به معنای جایگزین اینترنت نیست! وقتی ما از «شبکه ملی اطلاعات» سخن می‌گوییم، قطعا در خصوص یک «اینترانت ملی» حرف نمی‌زنیم.»
انشااله که همینطور است .
«نگاه درست این‌ست که وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و حکومتی باید مرورگر، جستجوگر، سیستم عامل یا پیام‌رسان داخلی و امن داشته باشند، تا اطلاعات آنها در دسترس کشورهای خارجی قرار نگیرد.»
برادر گرامی و عزیز و بزرگوار ، در نظر داشته باشیم ، تمامی گزینه های مطرح شده ، الزاما برای اجرا باید با پروتکل های استاندارد جهانی اینترنت همخوان باشد ، که در اینصورت تفاوت چندانی با سایر مرورگرها و موتورهای جستجوی فعلی و رایج بین المللی نخواهد داشت ، به عبارتی گزینه های مطرح شده تا حدودی کپی همان نمونه های رایج با مختصر تغییراتی مانند ، نام و یا نماد خواهد بود ، شاید یادآوری سیستم عامل های ملی که چند سال پیش اعلام حضور کردند بتواند از تکرار اشتباه به نوعی جلوگیری و از اتلاف وقت برحذرمان دارد ، سیستم عامل هایی که به عنوان سیستم عامل ملی معرفی شدند ، اغلب یک کپی ، با کمی تغییرات ظاهری در سیستم عامل«اوبونتو» بود که به عنوان سیستم عامل ملی معرفی شد و چه بسا که هزینه زیادی هم بابت این پروژه ها صرف شد! با توجه به الزام استفاده از پروتکل های جهانی برای اجرایی شدن همه گزینه های مطرح شده به منظور استفاده ملی ، شاید انجام این پروژه ها به نوعی تکرار و موازی کاری باشد ، و شاید بهتر باشد با حفظ هر آنچه که هست بیشترین صرف وقت خود را بر روی طراحی فایروال ها و آنتی ویروس ها بگذاریم تا ضمن استفاده از آنچه خاصل تلاش جهانی ست ، توانایی خود را در مقابل هر گونه تعرض در این فضا را تقویت نماییم . وجود شبکه ملی اطلاعات ، بدون شک یک ضرورت است ، اما فرض کنید یک هم وطن در خارج از مرز نیاز به انجام اموری مانند ، تجارت ، بازرگانی ، امور اداری و ...‌ داشته باشد ، لذا برای عملی شدن این دسترسی ما نیازمند شبکه اینترنت جهانی هستیم ، اما در بستری امن که یکی از راه های امنیت این ارتباط همانا استفاده از فایروال ها و آنتی ویروس های مبتنی بر موقعیت خاص ما می باشد . به هرحال تلاش های بر مبنای تولید امنیت فضای مجازی جای تقدیر و سپاس فراوان دارد ، امید آنکه در این راه همگی موفق و ایمن باشیم . انشااله.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام