کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آسیب‌های ناشی از بازی‌های آنلاین و گوشی‌های هوشمند

17 آبان 1399 ساعت 10:24

ایتنا - یکی از آسیب‌های جدی به سلامت و زندگی ما، اعتیاد عضوی از خانواده به بازی‌های آنلاین گروهی با قالب‌های خشونت و ابتذال است.



یکی از آسیب‌های جدی به سلامت و زندگی ما، اعتیاد عضوی از خانواده به بازی‌های آنلاین گروهی با قالب‌های خشونت و ابتذال است. همچنیـن چت با  بازیکنان ناشناس و خرید عتیقه‌جات مجازی با هدف ارتقای امکانات بازی، موجب شکل گیری تهدیدات مختلف برای شخص و خانواده می‌شود.

تهدیدات مالی و اطلاعاتی:
احتمال دارد اطلاع فرزندان از شناسه‌های کارت بانکی و دسترسی به موبایل والدین موجب شکل گیری تهدیدات و آسیب هایی به شرح ذیل گردد:

1- خرید اعتبار مجازی برای ارتقای امکانات و تجهیزات بازی
نمونه واقعی:
بر اساس پرونده جرائم سایبری، نوجوانی برای خریدهای درون برنامه‌ای بازی آنلاین به علت تحریم آی.پی ایران و نیاز به گیفت کارت برای پرداخت هزینه، اقدام به ارسال اطلاعات حساب کاربری به شخص واسطه می‌کند تا توسط او عملیات افزایش اعتبار برای ارتقای قابلیت‌ها و تجهیزات جنگی انجام شود.
بنابراین این نوجوان از طریق گوشی موبایل و شناسه‌های کارت بانکی مادر طی 29 مرحله اقدام به پرداخت 15 میلیون تومان به صورت اینترنتی به شخص عامل نموده و برای احراز هویت، کپی مدارک هویتی مادر و پدر را ارسال کرده بود، سپس پیامک رمزهای دوم پویا و تراکنش ها را پاک می کند.

2- حمایت مالی از پخش زنده بازی های آنلاین
نمونه واقعی:
بر اساس پرونده جرائم سایبری، نوجوانی برای حمایت از بازی‌های پخش زنده در آپارات به واسطه درگاه های ویژه حمایت مالی و از طریق پرداخت یارها اقدام به واریز مبالغ در مجموع 31 میلیون تومان به کارت بانکی 8 گیمر موسوم به استریمرها کرده است.
حتی شخص مذکور برای خرید گیف کارت‌های پلی استیشن جهت ارسال به گیمرها حدود 2 میلیون تومان برداشت می‌نماید و پیامک‌های رمز دوم پویا و تراکنش‌ها را پاک می‌کند.

تهدیدات جسمی:
1-ضعف بینایی و خستگی چشم
2- آسیب به مهره‌های کمر و گردن
3- کم خوابی و افسردگی
4- چاقی و بی‌تحرکی
5- آسیب به شنوایی با استفاده مستمر از هندزفری

توصیه‌ها:
1- حتی‌المقدور از بازی کردن فرزنـدتان در اتاق خصوصی منــزل جلوگیری کنید و به صورت متناوب بر فعالیت مجازی او نظارت کنید.

2- مدت زمان محدودی برای بازی فرزندتان مشخص کنید و با آرامش در اجرای بی‌چون و چرای آن همت گمارید.

3- برخی از بازی‌های آنلاین نیازمند تعامل و چت با سایر بازیکنان می‌باشند، به فرزندتان درباره بازگو نکردن اطلاعات شخصی در بازی‌های آنلاین گروهی آگاهی دهید.

4- به فرزندتان آموزش دهید تا هر 15  تا 30 دقیقه چشم را از مانیتور برداشته و به نقطه ای دیگر نگاه کند تا از آسیب رسیدن به چشم او جلوگیری شود، همچنین سعی شود تا چشم بر روی نقطه ای در فاصله دور متمرکز شود.

5- بازی‌های رایانه‌ای در آخر شب و یا قبل از خواب باعث پیدایش اختلال در خواب و یا بی‌خوابی فرزندتان می‌شود.

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا
 


کد مطلب: 62966

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/62966/آسیب-های-ناشی-بازی-های-آنلاین-گوشی-های-هوشمند

ايتنا
  https://www.itna.ir