۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۱۹

فضاپیمای ناسا، سرشار از سنگ و خاک سیارک بنو

ایتنا - گروه پژوهشی اسیریس-آراکس تمام تلاش خود را خواهد کرد تا جمع‌آوری نمونه در اسرع وقت و با کمترین هدررفت جرم صورت پذیرد.
فضاپیمای ناسا، سرشار از سنگ و خاک سیارک بنو
ظاهراً نخستین عملیات نمونه‌برداری از سیارک بنو، خیلی خوب پیش رفته است. بررسی این سیارک توسط یابشگر ناسا، حجم بزرگی از نمونه‌های خاکی و سنگی در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، روز سه‌شنبه ۲۰ اکتبر، کاوشگر اسیریس-آراکس (OSIRIS-REx) مربوط به ناسا، آنقدر خاک و سنگ از سطح سیارکی نزدیک به زمین با نام بنو Bennu گردآوری کرد و آنها را روی هم انباشت که مکانیسم نمونه‌برداری این فضاپیما کاملاً بسته نمی‌شد و برخی از مواد جمع‌آوری شده را به فضا برگرداند.

گفته می‌شود که اکنون دست‌اندرکاران اسیریس-آراکس قصد دارند مواد گردآوری شده را در اسرع وقت در کپسول برگشتی کاوشگر ذخیره کنند تا میزان مواد از دست رفته را به حداقل برسانند و به زمین بازگردانند.

گفتنی است مأموریت ۸۰۰ میلیون دلاری اسیریس-آراکس در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ آغاز شد و در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ نیز به بنو رسید. هدف اصلی این مأموریت انتقال و تحویل حداقل ۶۰ گرم ماده از بنو به زمین است. این اتفاق در روز ۲۴ ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ و پس از فرود کپسول در صحرای ایالت یوتا رخ خواهد داد.
 

دانته لائورتا (پژوهشگر اصلی این مأموریت از دانشگاه آریزونا)، روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفت که این یابشگر تا اعماق بنو و احتمالاً تا ۴۸ سانتیمتر در زیر سطح فرو رفته باشد. عکس‌های گرفته شده توسط این فضاپیما هم نشان می‌دهند که قسمت جلویی یابشگر مملو از ماده است که نشان می‌دهد اسیریس-آراکس دست‌کم صدها گرم از سنگ و خاک بنو را به دام انداخته است.

گفتنی است لائورتا و همکارانش در ابتدا قصد داشتند این میزان از نمونه را روز شنبه ۲۴ مهر وزن کنند ولی ممکن بود که این عملیات باعث شود اسیریس-آراکس کمی بچرخد. بدون شک این عملیات می‌توانست باعث رها شدن ذرات بسیار زیادی بشود و بنابراین اعضای گروه قصد دارند پس از ورود این یابشگر به زمین در سال ۲۰۲۳، به اندازه‌گیری نمونه‌ها بپردازند.
کد مطلب: 62849
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام