۰
plusresetminus
سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۳۰

رونمایی چین از برنامه‌های بلندپروازانه برای ماه در سال ۲۰۲۴ و پس از آن

ایتنا- چین قصد دارد با انجام مجموعه‌ای از مأموریت‌های جدید از جمله کاوش در قطب جنوب ماه، کارنامه فضایی خود را بهبود بخشد.
رونمایی چین از برنامه‌های بلندپروازانه برای ماه در سال ۲۰۲۴ و پس از آن
چین مأموریت دارد که در سمت تاریک ماه به انجام عملیات بپردازد و در حال آماده شدن برای پرتاب مأموریتی دیگر در سال جاری برای جمع‌آوری نمونه‌هایی از سطح آن است.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، در این راستا، چانگ‌ئی ۶ (Chang'e 6) به‌عنوان یک مأموریت پشتیبان برای بازگردانی نمونه در سال جاری، قرار است در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ به ماه برود. چانگ‌ئی ۷ نیز قرار است در سال ۲۰۲۴ با دو هدف در قطب جنوب ماه فرود بیاید و از مدار به مطالعه دقیق آن منطقه بپردازد. این کشور در حال حاضر سرگرم کار روی هشتمین مأموریت خود نیز است که گفته می‌شود در اواخر این دهه پرتاب خواهد شد.

گفتنی است ماه گذشته مرکز کاوش ماه و مهندسی فضا مربوط به نهاد فضایی چین، یک فراخوان رقابتی به مؤسسات مرتبط ارسال کرد مبنی بر ایجاد محموله برای پنج فضاپیمای مختلف که در مأموریت چانگ‌ئی ۷ شرکت خواهند داشت.

اسناد مربوطه نشان می‌دهند که این مأموریت پیچیده متشکل است از یک مدارگرد، یک ماهواره رله، یک سطح‌نشین، یک ماه‌نورد و یک «دستگاه کوچک پروازکننده». برای پرتاب ۸ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم محموله نیز به یک موشک بلند مارچ ۵ نیاز خواهد بود.

 


گفته می‌شود چین قصد دارد این مدارگرد یک دوربین نقشه‌برداری با وضوح بالا و همینطور رادار دیافراگم مصنوعی، یک تصویربردار مواد معدنی با طیف فروسرخ و پهن‌باند، یک طیف‌سنج پرتو گاما و پرتو نوترون و همینطور یک مغناطیس‌سنج به‌همراه داشته باشد. این محموله‌ها با همدیگر، داده‌های جدیدی در مورد توپوگرافی ماه، ترکیب کانی‌شناسی آن، محیط تابشی و مگنتوسفر آن فراهم خواهند کرد.

شایان ذکر است که ماهواره رله، یک سامانه تداخل‌سنجی با پایه بسیار طولانی (VLBI) را برای اندازه‌گیری‌های مربوطه با خود به‌همراه خواهد داشت. این روش مستلزم مشارکت با یک تلسکوپ زمینی برای ایجاد تلسکوپی با قطری برابر با فاصله بین دو آشکارساز است و در نتیجه مشاهدات ستاره‌شناسی رادیویی دقیقی را فراهم خواهد کرد. گفته می‌شود ابزارهای دیگر نیز، به مطالعه اتمهای خنثی در مغناطیس کره زمین خواهد پرداخت که دنباله آن بسیار فراتر از مدار ماه گسترش می‌یابد.
کد مطلب: 62795
برچسب ها: فضا چین
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام